EASA-svar skuffer
Medlem af Europaparlamentet Anne E. Jensen er skuffet over EU-Kommissions holdning til luftfartssikkerheden.
Da SAS DASH8 Q400-fly sidste år fløj ind i en stribe af havarier sidste år tøvede Statens Luftfartsvæsen ikke med at give flytypen startforbud. Men den fælles europæiske luftfartsmyndighed EASA fandt ikke at der var grundlag for et generelt flyveforbud for Q400-flyet i hele Europa.
Det fik Anne E. Jensen, der er medlem af Europaparlamentet for partiet Venstre, til at bede EU-Kommissionen om en forklaring på den noget ubekvemme uenighed om, hvad der er flysikkerhedsmæssigt forsvarligt.
- Jeg ville gerne vide, hvordan Statens Lufthavnsvæsen (SLV) og EASA kan have et så forskelligt syn på Dash8 flyene. Jeg forstår ikke hvorfor ikke alle Dash8 fly skal holdes på jorden, indtil man har fået undersøgt sagen til bunds. Og jeg er skuffet over, at Kommissionen i sit svar lægger op, at alle andre selskaber end SAS kan flyve videre med de dårlige fly, mens vi venter på en udredning, siger Anne E. Jensen.
- Det er fuldstændigt lige meget om der er tale om en design- eller en vedligeholdelsesfejl", fastslår Anne E. Jensen. "Det her handler om sikkerheden for flypassagererne og jeg finder det højst besynderligt, at andre europæiske flyselskaber stadig flyver rundt med Dash8 fly, når SAS har taget alle deres ud af funktion. EASA burde holde alle europæiske Dash8 fly på jorden indtil man fik fuldstændig klarhed over flytypens problemer. Jeg er i hvert fald ikke tryg ved at skulle flyve med f.eks. Luxair's Dash8 fly, slutter Anne E. Jensen.