23948sdkhjf

Klima-forvridning

Den danske transportsektor er bekymret for at EU’s klima-initiativ skal skabe en skæv balance i konkurrence-forholdene – Ifølge EU skal transporten sammen med sektorerne landbrug, bygning og affald reducere deres CO2-udslip med 10 procent i 2020 – men fordelingen er ikke udspecificeret

Den danske transportsektor er bekymret for at EU’s klima-initiativ skal skabe en skæv balance i konkurrence-forholdene – Ifølge EU skal transporten sammen med sektorerne landbrug, bygning og affald reducere deres CO2-udslip med 10 procent i 2020 – men fordelingen er ikke udspecificeret



Miljødebatten herhjemme var allerede fra start inde på kravet om, at Danmark skulle påtage sig en dukse-rolle og gå foran som et eksempel for resten af verdens lande, og Svend Auken var som miljøminister kendt for, at stille krav om danske enegang i form af ekstra skrappe krav til os selv – krav som udlandet ikke behøvede leve op til.

Den rolle er nu til en vis grad ved at blive overtaget af EU på visse punkter. I hvert fald ser man nu, at lande, som Danmark normalt konkurrerer med, pålægges en mindre reduktion i deres CO2-udledning, end der pålægges Danmark

Det er faldet de danske transportorganisationer for brystet, og DTL klager nu over, at EUs forslag til klima- og energipakke er potentielt konkurrenceforvridende.

I forvejen har HTS-direktør Michael Svane advaret om, at det er international indsats der skal til for at skabe balance.

DTL peger på, at EU-forslaget ikke sikrer, at transportsektoren behandles ens i alle medlemslande. For den fleksibilitet, der er indlagt i forslaget, vil tilsyneladende tillade, at der i nogle lande ikke skal reduceres CO2 på transportområdet. De danske transportvirksomheder skal under ingen omstændigheder stilles ringere end sine konkurrenter, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.

Hvad med fordelingen

Han finder det vanskeligt at forholde sig til effekten af EUs forslag, når man f.eks. ikke ved, hvordan den danske regering agter at fordele reduktionen på de enkelte sektorer og hvilke virkemidler, der agtes anvendt

- I den situation kan vi alene udtrykke bekymring for den store byrde, som forslaget pålægger Danmark samt understrege betydningen af, at ingen reduktion bør opnås gennem nedskæringer i den økonomiske aktivitet i Danmark. Hertil kommer, at det ikke kan accepteres, at disse reduktioner medfører en forvridning af konkurrencen fra andre EU-lande.

Alle transportformer

DTL opremser nogle punkter som må med, når det gælder reduktionen af CO2 i transportsektoren, herunder Infrastrukturkommissionens forslag og øget teknologisk udvikling på transportområdet, ligesom f.eks. en model som den tyske støtteordning til EURO5 køretøjer. Også modulvogntogets muligheder skal med, samtidig med, at DTL, mener, at man må vurdere hele transportsektoren (luft, sø, bane og vej herunder lastbiler, varebiler, busser og personbiler mv.) samlet for at optimere resultaterne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064