23948sdkhjf

Skalerbare IT-løsninger til ethvert behov

Kyborgs high-end flådestyringssystem TransTerminal har givet disponeringen og kommunikationen et betydeligt løft hos renovationsvognmand i Brøndby

Kyborgs high-end flådestyringssystem TransTerminal har givet disponeringen og kommunikationen et betydeligt løft hos renovationsvognmand i Brøndby



Af Lars Lassen

I vognmandsvirksomheden Henrik Tofteng A/S i Brøndby har man anvendt flådestyringsløsninger fra Kyborg i 6-7 år.

- I starten anvendte vi et forholdsvis primitivt system med en håndterminal, der kun kunne vise chaufføren en adresse. Det var i praksis mest egnet til biler, der kørte faste ruter. Det nye system med en 12 tommers trykfølsom skærm i bilen er langt bedre, fordi chaufførerne får flere og mere præcis information. Han får ikke bare adressen oplyst, men også en sidereference til Krak, samt besked om eventuelle nøgler og en beskrivelse af den præcise placering af affaldscontaineren ude hos kunden, fortæller vognmand Henrik Tofteng, der er tredje generation i virksomheden, der blev startet i 1945.

Virksomheden beskæftiger 52 ansatte, heraf 35 chauffører og fire disponenter, der styrer Henrik Toftengs 30 lastbiler, der primært er beskæftiget med renovationskørsel med industriaffald i hovedstadsområdet.

Trykfølsom skærm

Det er Kyborgs mest avancerede løsning ’TransTerminal’, som Henrik Tofteng A/S begyndte at indføre for et par år siden.

Chaufføren modtager den elektroniske køreliste med alle oplysninger om ordrerne, lige fra containernumre til affaldstyper og ekstra bemærkninger. Ved hjælp af kartoteker i systemet og få tryk på skærmen, kan chaufføren udfylde en ordre, så den er klar til fakturering, når jobbet er udført. Ordrerne sendes hjem og lægges direkte ind i virksomhedens økonomi-/faktureringssystem.

- Chaufførerne kan normalt nøjes med at svare ja eller nej eller indtaste tal, når de for eksempel bekræfter at en ordre er udført. Men de kan selvfølgeligt også sende en tekstbesked hjem på kontoret, hvis der er et eller andet usædvanligt problem. Det kunne eksempelvis være en afhentning af en container, der er umulig fordi en parkeret bil spærrer adgangen. Så kan chaufføren sende en besked hjem til disponenten med registreringsnummeret på den bil, der står i vejen. Så kan vi give kunden klar besked, forklarer Henrik Tofteng.

’TransTerminal’ systemet kan blandt andet udbygges, så brugeren kan registrere chaufførens arbejdstider og tillæg ude i bilen i løbet af dagen, med efterfølgende direkte integration til virksomhedens lønsystem, så hverken chauffører eller kontoret skal døje med gamle dagsedler og en masse dobbeltarbejde.

Renovationskørsel har hidtil været undtaget for køre- og hviletidsreglerne, men fremover der det kun egentlig dagrenovation, der er fritaget.

- Derfor har vi da også overvejet, hvordan vi takler det og her arbejder Kyborg på en løsning, som vi nok vil overveje, siger Henrik Tofteng.

Brøndby-virksomheden blev af DTL kåret som årets transportvirksomhed i hovedstadsområdet i 2006.

Tilpasset behov

Kyborg har i mere end 20 år leveret IT-løsninger til transportbranchen. Her har man for længst lært, at transportvirksomhedernes behov er vidt forskellige. Derfor er Kyborg også leveringsdygtig med en bred vifte af løsninger, der kan tilpasses den enkelte kundes behov. Kyborgs systemer varierer fra det omkostningsmæssigt overkommelige MapFleet til positionering af vognparken, lille ordremodul og basale kommunikationsmuligheder op til det avancerede TransTerminal-system.

Kyborg leverer også systemer til ruteplanlægning, der hjælper disponenten med at planlægge dagens ruter, samt disponeringssystemer, der kan hjælpe med dynamisk ordretildeling af indkomne ordrer i løbet af arbejdsdagen.

Endelig kan Kyborgs system naturligvis også sættes op med et brændstofmodul, der hjælper brugeren med at holde dieselforbruget i stram snor til gavn for både kassebeholdning og miljø.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093