23948sdkhjf

Allround værktøj

Moderne flådestyring handler om meget mere end at holde øje med, hvor lastbilerne er henne i verden

Moderne flådestyring handler om meget mere end at holde øje med, hvor lastbilerne er henne i verden



Af Lars Lassen

Flådestyringsspecialisten Comlog har fået en usædvanlig god start på 2008.

I mange år har virksomheden hentet mange ordrer i december, men denne gang dukkede ordrepuklen først op i januar. Et mere end hektisk 2007 i transportbranchen gjorde, at mange transportvirksomheder lige skulle bruge lidt ekstra tid til at få pusten, før de kastede sig over en så stor opgave, som indførelsen af et nyt IT-system nu engang er.

- Vi har oplevet en forstærket interesse for flådestyringsløsninger i de senere år, fordi mange virksomheder godt er klar over, at de har brug for de effektiviseringsgevinster, der ligger gemt i flådestyring. Det høje tempo og arbejdskraftmanglen har fået mange til at erkende, at der er behov for at forbedre kondien, siger Domenic Breitbart, der er marketings- og produktchef i Comlog A/S.

Dårligt argument

Men der er også modsatrettede påvirkninger.

- Vi støder på en del virksomheder, hvor man fokuserer negativt på de stigende brændstofomkostninger og bruger det som argument for, at man ikke vil tilføje ny omkostninger ved at anskaffe et flådestyringssystem.

- Men det er en farlig misforståelse, fordi flådestyring er en investering i omkostningsovervågning. Det gælder ikke mindst for brændstofomkostningerne, fordi man kan spotte lastvogne med en dårlig brændstoføkonomi. Det kan være en teknisk fejl, der bør rettes eller måske er det på tide bilen skiftes ud. Men det er ofte et spørgsmål om at lære chaufføren at køre mere brændstoføkonomisk, siger Domenic Breitbart.

Han påpeger også, at flådestyring gør det lettere at viderefakturere de reelle omkostninger fra den enkelte transport til transportkøberen, fordi dokumentationen er i orden.

CO2-reduktion

I Comlog forventer man, at der fremover kommer stigende fokus på CO2-udledningen fra den enkelte transportvirksomhed.

- Der er ikke konkrete krav fra myndighederne i øjeblikket, men det kommer formentlig inden for få år, fordi vi alle – både som private borgere og som virksomheder – skal bidrage til reduktionen. Men der er allerede i dag transportkøbere, der stiller krav til deres transportleverandører, når det gælder miljøbelastningen og CO2 bliver næsten med sikkerhed en fast post i det grønne regnskab fremover. Her har vi allerede i dag et værktøj i vores brændstofmodul, der ikke bare bidrager til at reducere transportvirksomhedens brændstofforbrug og dermed CO2-udledningen. Men vores system kan også dokumentere, at man som transportleverandør faktisk har fokus på CO2-problematikken, siger Domenic Breitbart.

Comlog overvejer i øjeblikket mulighederne for at videreudvikle deres flådestyringssystem, netop med henblik på CO2-problematikken.

- Det er alt for tidligt at gætte på mulighederne, men vi er naturligvis nødt til at undersøge, hvilke muligheder vi har for at hjælpe vores kunder på det her område, siger Domenic Breitbart.

Moduler

Comlogs flådestyringssystem er modulært ombygget, så kunderne kan starte med et forholdsvis simpelt basissystem, der kan bruges til positionering og ordrestyring med et simpelt beskedsystem. Systemet kan gradvis udbygges med flere moduler i takt med virksomhedens behov.

- Det er vidt forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke områder man fokuserer på, når man anskaffer et sådant system. Men typisk udvikler virksomhedens behov sig fra år til år og der fokuseres på nye problemer. Vores grundmodul indeholder, det man kan kalde universelle faciliteter – det vil sige de værktøjer, som alle transportvirksomheder har brug for – og så kan de udbygge det efter behov med brændstof- eller køre- og hviletid- eller containermoduler, forklarer Domenic Breitbart.

Nyt fokus

Skærpelsen af køre- og hviletidssanktionerne i 2006 har fået rigtigt mange transportvirksomheder til at investere i IT-værktøjer, der kan holde styr på chaufførernes køre- og hviletid og arbejdstid. Det gælder også for Comlogs systemer.

- Det er mit indtryk, at de fleste transportvirksomheder i dag har fået styr på køre- og hviletidsproblemerne. Så fokus har ændret sig til andre problemer. Transportvirksomhederne fokuserer meget på omkostninger og effektiviseringer. Her er et flådestyringsprogram som vores en stor hjælp, fordi det giver et langt bedre overblik over aktiviteterne, så man præcist kan se, hvor der er problemer.

- Det betyder, at man kan træffe beslutninger på basis af fakta i stedet for formodninger, slutter Domenic Breitbart.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078