23948sdkhjf

Sikkerhed forbudt

Motorvejene er en farlig arbejdsplads for såvel bjergningspersonel, som for dæk-reparatører og værkstedspersonale, der ofte må udføre nødtørftigt reparationsarbejde i nødsporet.

Motorvejene er en farlig arbejdsplads for såvel bjergningspersonel, som for dæk-reparatører og værkstedspersonale, der ofte må udføre nødtørftigt reparationsarbejde i nødsporet.



Der har sidste år været flere ulykker og mange flere ”nærved” situationer under servicearbejde i nødsporet på danske motorveje. Det har bl.a. medført at bjergningsselskabet Comet Bjergning med hovedkvarter i Fredericia og afdeling i Padborg, tilbyder at rykke ud til nødstedte køretøjer med en skiltevogn, som anvendes til at spærre den ene vognbane af. På den måde bliver sikkerheden forhøjet betydeligt for servicepersonale, der skal udføre nødvendigt reparationsarbejde. Hos Comet Bjergning er man så tilfreds med den sikkerhedsmæssige forbedring ved at anvende skiltevogne, at direktør Leif Dinesen kræver, at afspærringen bliver et lovkrav.

Ulovlig tryghed

Men det viser sig nu, at det slet ikke er lovligt, når skiltevognen bliver sat op.

- Vi ved, det er rigtigt farligt at arbejde på motorvejen, men når det er sagt, så ser det umiddelbart ikke ud til, at det er lovligt, siger politikommisær Henrik Vallø, fra færdelsafdelingen hos Syd- og sønderjyllands Politi i en kommentar til bl.a. TV-Syd indslag i aftes.

Hos Comet Bjergning siger direktør Leif Dinesen til TTN, at man finder det helt uacceptabelt, at det ikke er tilladt og at man hos Comet Bjergning fortsat vil benytte skiltevognen til den slags opgaver.

- Jeg har i går haft møde med nogle politibetjente og de ser ikke nogen som helst hindringer for at anvende skiltevogne på den måde. Faktisk har min telefon været rødglødende siden i aftes, og vi har fået en enorm opbakning fra bl.a. politifolk, der dog ikke ønsker at stå frem. Også blandt andet dækfirmaer har henvendt sig, fordi det er svært at få dækfirmaernes medarbejdere til at rykke ud til reparationsopgaver på motorvejene uden forsvarlig afmærkning, fortæller Leif Dinesen.

Senest har Comet Bjergnings medarbejde meddelt at de vil kontakte deres fagforening om problemstilling, da bjergningsarbejde på motorvejen uden skiltevogn, jo nærmest kan sidestilles med at arbejde i tre meters højde uden et stillads.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063