23948sdkhjf

Et utilfredsstillende resultat

SAS Cargo er forståeligt nok ikke tilfreds med resultatet for 2007: En omsætning på 3.355 millioner svenske kroner og et overskud på 22 millioner svenske kroner.

SAS Cargo er forståeligt nok ikke tilfreds med resultatet for 2007: En omsætning på 3.355 millioner svenske kroner og et overskud på 22 millioner svenske kroner.



Af Herbert Nielsen

- Luftfragtsindustrien oplever nogle store omvæltninger i disse år med konsolidering blandt kunderne og overkapacitet på nøglemarkederne. Vi er i gang med en omstillingsproces for at tilpasse os denne udvikling, men det har påvirket resultatet for 2007, som ikke er tilfredsstillende, siger Kenneth Marx, administrerende direktør for SAS Cargo Group A/S.

Og dermed mener han, at man på kundesiden må konstatere, at de store kunder er blevet større ved at opsluge hinanden, og dermed forhandler de sig nu frem til fordelagtige priser med udvalgte leverandører blandt luftfartsselskaberne – som SAS Cargo ikke altid kan hamle op med.

Samtidig er der især på trafikken til og fra de asiatiske vækstmarkeder, især Kina, nu så overvældende kapacitet, at raterne er i bund, eller endog under bunden. Derfor er der heller ikke mange penge at hente i at flyve fragten. Og endelig er det vel også en hæmsko for SAS Cargo, at SAS ikke just er inde i en ekspansionsfase, når det gælder udviklinger af nye markeder, selvom der da kommer et par destinationer til i det kommende år.

Positive forventninger

Set i lyset af den positive udvikling, SAS Cargo oplevede i årene op til 2007, var sidste år et udfordrende år for virksomheden. Den nye markedssituation medførte, at SAS Cargo ændrede strategi og gennemførte en række strukturelle forandringer for at tilpasse sig den ændrede markedssituation.

- Formålet med organisationsændringen har været at skabe en mere enkel organisation, der er endnu tættere på vores kunder, og det mærker vores kunder allerede her fra starten af 2008, siger Kenneth Marx, der har positive forventninger til året.

- Vi har lige åbnet Vietnam som nyt marked, og senere på året kommer både San Francisco og Delhi til. Det er interessante markeder, som vi ser frem til at kunne tilbyde vores kunder direkte kapacitet til, siger Kenneth Marx.

Men det er nu et åbent spørgsmål, hvor meget disse nye markeder vil komme til at betyde for SAS Cargo. Vietnam er et marginalt marked, men det er naturligvis muligt, at raterne vil være nogenlunde interessante, da der jo ikke er så megen skrap konkurrence dér. Og hverken Delhi eller San Francisco er blandt de 30 største destinationer ud af Danmark eller Skandinavien.

Anderledes

Under alle omstændigheder bliver 2008 et anderledes år, idet SAS Cargo skiller sig af med handlingselskabet Spirit, der i dag er et datterselskab i SAS Cargo Gruppen. Tilbage vil blive salgsafdelingen i SAS Cargo, og det bliver dermed i alle fald en ny omkostningsstruktur.

Det vil vise sig, om det vil gavne SAS Cargo..

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066