Stigende godstransport over Sundet
I en ny prognose forventer Øresundsbroen, at lastbiltrafikken vil stige med mellem 5 og 12 procent om året frem til 2017
Det er dog er lidt lavere vækst end i de foregående seks år fra 2001 til 2007, hvor den årlige vækst i gennemsnit har ligger på 14 procent. Væksten i lastbilerne i det vækstscenarie, som prognosen opstiller, bliver drevet af en europæisk højkonjunktur. Slår København-Malmö regionen igennem som logistik-hub, vil det yderligere kunne bidrage til trafikvæksten på broen og den generelle vækst i regionen.
Prognosen opererer også med et stagnations-scenarie, og her vil lastbiltrafikken falde fra seks procent i 2008 til 1,5 procent i 2017. Det sker hvis de europæiske økonomier går i stå, så trafikvæksten og behovet for at flytte gods falder, hvilket næppe er det mest sandsynlige scenarie.
I den forudgående periode – fra 2001 til 2007 er lastbiltrafikken på broen fordoblet fra 420 biler i døgnet i 2001 til 930 i døgnet i 2007.
Årsagen til denne vækst er blandt andet den stigende internationale handel, hvor lastbiltrafikken fra kontinenterne til den skandinaviske halvø siden midten af 90’erne er steget med 5 procent om året.
Lastbiltrafikken på Øresundsbroen er dog vokset endnu hurtigere, da broen desuden har trukket trafik fra HH-forbindelserne samtidig med, at der har været en positiv udvikling i den lokale distributionstrafik i København-Malmö-området.
Positiv trafikudviklingBl.a. losses en stor del af personbilerne til det danske marked i Malmö havn og kører med lastbil over broen til de danske bilforhandlere.
Generelt forventes trafikken i de næste ti år at stige til 39.000 køretøjer under ét og i 2025 til 49.000 biler – ikke mindst på grund af den stigende pendling.
I det hele taget forbedres broens resultat fortsat.
I 2008 regner virksomheden således med at komme ud med det første positive resultat før værdiregulering. Den nye langsigtede prognose for trafik og indtægter, som er fra november 2007, indebærer, at den beregnede tilbagebetalingstid af Øresundsbro Konsortiets gæld forkortes fra 33 til 30 år.
- Med de seneste års positive trafikudvikling og opjusteringen af trafikprognosen reduceres den beregnede tilbagebetalingstid for Øresundsbrons gæld fra 33 til 30 år, siger Øresundsbro Konsortiets administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer.
- Det svarer til de oprindelige forudsætninger for beslutningen om at bygge broen. Vores indtægter skal imidlertid også dække udgifterne til de danske og svenske landanlæg, som har tilbagebetalingstider på 35-40 år. Det betyder, at vi skal blive ved med at øge vores indtjening.
- Den stigende pendlertrafik, som hovedsagelig går mod Danmark om morgenen og mod Sverige om eftermiddagen, bevirker, at vi snart risikerer trængsel på broen, hvilket stiller store krav til vores organisation. Vi undersøger en række forskellige tiltag for at øge kapaciteten i myldretiden.
Trafikkens motorBiltrafikken over Øresundsbron steg i 2007 med 17 procent sammenlignet med 2006. Gennemsnittet var cirka 18.500 køretøjer i døgnet. Samtidig steg antallet af togpassagerer over Øresundsbron med 25 procent til 9,7 millioner.
Pendlertrafikken er trafikudviklingens motor. Andelen af pendlere udgør nu 36 procent af personbiltrafikken. Pendlertrafikken begunstiges af, at danskerne stadig flytter til Sverige i omtrent samme omfang som i 2006. Samtidig er antallet af svenskere, der har fået arbejde i Danmark, næsten fordoblet til 6.700.