23948sdkhjf

Det går ikke stille af i Herning

55 års virksomhedsfødselsdag, nuværende domicil solgt, chefen fyldte 50 år og nyt byggeri på vej og meget mere i transportfirmaet, som har landets mest miljøvenlige lastvognspark

55 års virksomhedsfødselsdag, nuværende domicil solgt, chefen fyldte 50 år og nyt byggeri på vej og meget mere i transportfirmaet, som har landets mest miljøvenlige lastvognspark



Af Finn Bjerremand

Der blev fejret flere begivenheder på én gang ved en velbesøgt reception sidst i januar hos Edvard Jensen’s Eftf. A/S i Herning:

Chefen Mogens Jensen fyldte rundt, firmaet har rundet de 55 år, det nuværende hovedkvarter omfattende administration og terminal er blevet solgt og et nyt byggeri er startet op.

Den nye terminal, der i første omgang bliver på ca. 2000 m2, vil blive topmoderne indrettet med gennemgående køresluse med ramper i begge sider, så lastvogne og trailere kan lastes og losses fra siden inde i terminalbygningen.

I den nye terminalbygning vil Edvard Jensen’s Eftf A/S også kunne tilbyde udlejning til mindre firmaer som ønsker kontor og /eller terminal-fællesskab. Det nye byggeri forventes at stå færdigt til oktober 2008.

Dertil kommer, at hele vognparken nu udelukkende består af Euro 5 klassificerede trækkere. Vognparken er blevet udvidet med tyve procent, der er kommet Garmin flådestyringssystem i samtlige trækkende enheder og et nyt IT-system er blevet implementeret

Mod strømmen

Edvard Jensen’s Eftf. A/S i Herning har egentlig været lidt af en ”Rasmus Modsat” i transportbranchen. Virksomheden, der i mange år var en speditionsvirksomhed uden egne køretøjer, valgte for år tilbage selv at anskaffe sig lastvogne og trailere.

Det er faktisk blevet så klar en succes, at Edvard Jensen’s Eftf. A/S i dag har en stor og meget moderne vognpark, der uden sidestykke er den mest miljøvenlige vognpark hos nogen dansk transport- og speditionsvirksomhed.

Sidste sommer valgte man nemlig at udskifte den del af vognparken, der ikke var Euro 5 klassificeret og samtidig blev vognparken udvidet. I dag råder Edvard Jensen’s Eftf. A/S over ikke færre end 27 Euro 5 klassificerede trækkere.

Med det store transportbehov og den store mangel på kvalificeret arbejdskraft, hvor transporterne for det meste går fra Danmark til Østrig og Italien, er det vigtigt, at man så at sige har hånd i hanke med hele transportforløbet.

Derfor er den mest enkle måde selv at have sine egne køretøjer med egne faste chauffører.

De faste chauffører er for en stor dels vedkommende bosiddende omkring Kassel i Tyskland. På den måde har man en strategisk god position på strækningen mellem Italien og Danmark, så køretiden ofte kan udnyttes maksimalt, samtidig med at godset kommer hurtigst muligt frem og såvel køre- som hviletiderne overholdes.

Høje brændstofpriser

- Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at de store prisstigninger på diesel koster dyrt, siger direktør Mogens Jensen til Trans Inform.

- Ikke alene er priserne steget generelt, men med yderligere afgiftsstigninger i Østrig på diesel og vejskat, er fordelen ved tankning i Østrig gået fløjten. Desværre er transportkøberne ikke i alle tilfælde forstående overfor dette problem, og der opnås ikke fuld kompensation, siger direktør Mogens Jensen.

Han undrer sig i den forbindelse over, at der fra dansk side stilles gratis motorvejsnet til rådighed for den tunge transport.

- Der er ingen rimelighed i, at tusindvis af udenlandske vognmænd, daglig kan benytte vore motorveje gratis, mens vi andre skal betale i dyre domme, når vi kører i udlandet. Dertil kommer, at vi skal betale ca. 10.000 kr. årligt i vejbenyttelsesafgift på hvert køretøj. En afgift som EU i sin tid aftalte for de lande som stillede gratis vejnet til rådighed.

- Hvad dækker denne afgift så nu, hvor alle andre lande tager særskilt betaling for brugen af vejnettet, spørger Mogens Jensen.

Naive

- Vi kan ikke forsætte med at være så naive at tro, at disse indtægter ikke i den sidste ende tilfalder vore udenlandske konkurrenter i kraft af tilskud til ”miljøfremmende foranstaltninger”. Man kunne næsten fristes til at tro, at vore toneangivende transportorganisationer styres af personer, som selv har sine vognmandsforretninger placeret i udlandet, siger Mogens Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063