Forvirring om EU-licenser
En EU-licens giver ret til godstransport mellem alle EU-lande.
Der er tilsyneladende opstået tvivl om, hvad man må, når man som vognmand er indehaver af en eu-licens eller det der også hedder en fællesskabstilladelse.
Et transportmedie har sået tvivl omkring lovligheden af at lastvogne fra vognmandsfirmaer fra de nye eu-medlemstater i Østeruopa udfører godstransport mellem flere nordiske lande.
Tilsyneladende sammenblander man begreberne om godstransport mellem eu-lande og cabotage-transporter.
Men der er ingen tvivl, siger Kontorchef hos Færdselsstyrelsen Theo Rabenberg.
- En vognmand i et EU-land, der råder over en eu-licens, må med sit lastvognstog udføre godstransport mod betaling mellem alle EU-landene, samt bl.a. Norge, der som bekendt ikke er medlem af EU. Men Norge har på dette område indgået en særlig aftale kaldet EOS. Der foreligger ingen særlige regler om at lastvognen skal komme tilbage til sit hjemland eller f.eks. transitere sit hjemland efter en bestemt periode. Derfor er det fuldt lovligt, hvis en vognmand fra eksempelvis Rumænien udfører godstransporter mellem Danmark, Norge, Sverige og Finland, fastslår Theo Rabenberg.
CabotageforvirringDet er nøjagtig lige som danske vognmænd, har gjort det ude i Europa, lige siden Danmark tiltrådte det daværende EF i 1972.
Det som nogen har svært ved at adskille er de almindelige regler om eu-transporter og cabotage-reglerne.
På området for cabotage-transporter (indenrigstransport i et andet land end hjemlandet) foreligger der nemlig særlige regler omkring de nye medlemslande.
Cabotagekørsel er dog i en overgangsperiode på op til fem år ikke tilladt i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Tjekkiet og Ungarn, ligesom lastvogne fra disse lande heller ikke har adgang til cabotagekørsel i Danmark og andre eu-lande i overgangsperioden.
Adgangen til at udføre cabotagekørsel er også betinget af, at værtsnationens nationale regler overholdes på en række områder.