Flådestyring giver tilfredse kunder
Virksomheden SP Transport & Spedition er mere end tilfreds med investeringen i flådestyring fra Comlog
SP Transport & Spedition i Glostrup har grebet dybt i tegnebogen for at udruste egne og indlejede lastvogne med COMLOG’s flådestyringssystem. Det drejer sig om hele 160 lastvogne, hvor 120 er SP Transport & Speditions egne.
- Noget af en investering. Ja, men virksomhedens kalkulationer viser, at investeringen i moderne flådestyring er relativt hurtigt tjent hjem igen takket været en forbedret effektivitet og et reduceret behov for administrative medarbejdere. Og så er der forhold, som ikke lader sig måle. Hvad er en tilfreds medarbejder værd? Hvad er god service værd? Og hvad er en tilfreds kunde værd?, siger SP Transport & Speditions direktør Arne W. Svendsen.
Godt klædt påDen stigende trafikbelastning på vejene i ind- og udland, gør at det bliver stadig sværere at nå frem med godset til tiden. Men uanset om godset når frem til tiden eller sidder fast i en trafikkø er det god service at give kunden besked om, hvornår godset kan forventes at være fremme.
Den service prioriterer SP Transport & Spedition i Glostrup meget højt, og den service kan man yde kunderne, fordi man har et moderne flådestyringssystem installeret i sine lastbiler.
- Kunderne stiller stadig større krav om gods til tiden og præcis logistik. Med COMLOG-systemet er vi påklædt bedst muligt til fremtiden med hensyn til effektive transporter. Den mest effektive flådestyring er et konkurrenceparameter transportvirksomhederne imellem, og vi er tryg ved at have valgt COMLOG. Og så giver det os gode muligheder for at servicere vores kunder som vi ønsker, pointerer Arne W. Svendsen.
Styr på køre-hviletidenSP Transport og Spedition har også fået bedre overblik over chaufførernes køre- og hviletid med COMLOG’s flådestyringssytstem.
- Vi kommer ikke i konflikt med reglerne og kan samtidig udføre transporterne mere effektivt. Vi kan på vores monitor se, hvor lastbilerne præcis befinder sig og kan med den viden hurtigt vurdere, om de kan nå en given destination inden chaufføren kommer i konflikt med køre-hviletidsreglerne, fortæller Arne W. Svendsen.
- Chaufførerne har taget godt imod COMLOG systemet. Det handler jo heller ikke om minutiøst at overvåge lastbilerne for at vide, hvor chaufføren er henne eller hvad han laver. Det interesserer os jo ikke. Men det interesserer os at kunne give vores kunder en bedre og mere professionel betjening, understreger Arne W. Svendsen.
Adgang for kundenDen moderne transportvirksomhed samarbejder tæt med sine kunder, og der bliver stadig større gennemsigtighed parterne imellem. På sigt er det også intentionen at udvalgte kunder får direkte adgang til SP Transport & Speditions system, således at de selv kan gå ind og se, hvor godset befinder sig. Det er ikke alene ressourcebesparende for SP Transport, men også for den enkelte kunde.
Kunderne vil også kunne se, hvornår tidligere godsleverancer er ankommet, og de kan se, hvornår den næste godssending er på kundens adresse. Den tid estimerer systemet selv ud fra forskellige parametre. Denne service vil det være muligt at give kunderne, fordi SP Transport & Spedition og COMLOG har tilpasset COMLOGs flådestyringssystem til SP Transports edb-system. De spiller i dag effektivt sammen og udnytter hinandens styrker. Forudsætningen for en effektiv synergi er dog, at edb-systemet har en vis standard og en vis funktionalitet.
Kunderne får også mulighed for at sende informationer direkte ind i systemet, således at medarbejdere hos SP Transport & Spedition er fri for at sidde og taste kundens bestillinger og oplysninger ind.
- I det år, hvor vi har kørt med COMLOG har vi ansat nye medarbejdere, men færre end vi ellers skulle have gjort. Netop fordi systemet giver den enkelte medarbejder mere tid til at løse nye opgaver, fortæller Arne W. Svendsen.
Hul igennemSP Transport & Spedition fik for alvor bevis for COMLOG-systemets kunnen, da telefonkablerne til TDC blev gravet over og telefonerne blev tavse på et splitsekund. Det stod på i 3 dage, og det var forfærdeligt erindrer Arne W. Svendsen.
- Hvordan styrer man en myretue på 160 lastbiler, men det lykkedes faktisk på grund af COMLOG systemet. Vi kunne kommunikere skriftligt med alle chaufførerne. De fik besked om opgaverne via skærmen i førerhuset, og chaufførerne kunne svare tilbage via deres tastatur i bilerne. Hvis vi ikke havde haft COMLOG, havde det været total ragnarok, understreger Arne W. Svendsen.
SP Transport & Spedition kører indenrigstransporter og lidt til Sydsverige. Flådestyringssystemet med indbygget skriftlig kommunikation har givet væsentligt mere ro på det ellers hektiske kørselskontor, så disponenterne har fået tid til flere opgaver, fordi telefonerne fra kunder og chauffører kimer i et væk.
Samtidig har tekstbeskederne nedbragt antallet af misforståelser mellem disponent og chauffør.
Endelig har SP Transport & Spedition med COMLOG systemet også en klar dokumentation for, hvor lastbilen er på et givet tidspunkt, og hvornår godset er blevet afleveret hos kunden.