23948sdkhjf

Den største opgave i firmaets historie

Sværgodstransportøren Torben Rafn & CO. A/S har i 2007 klaret en særdeles krævende opgave i den tunge ende. Fire enorme tanke til boreplatforme

Sværgodstransportøren Torben Rafn & CO. A/S har i 2007 klaret en særdeles krævende opgave i den tunge ende. Fire enorme tanke til boreplatforme



Af Finn Bjerremand

Den spændende opgave kom fra Schenker A/S i Aalborg og havde Finn Petersen som projektleder. Det var Bladt Industries A/S i Aalborg, som var i gang med et pilotprojekt af ballasttanke til boreplatforme, hvor der skulle produceres fire tanke hver med dimissionerne 65 meters længde, 11 meter i bredden, 9 meter i højden og en vægt på ikke mindre end 1200 tons.

Tankene skal bruges til ballast tanke på boreplatforme, så de kan bugseres til en ny position eller til skrot. Der spændes en tank på hvert ben på platformen, og tankene blæses fri for vand. Benene skæres fri lige over havbunden, hvorefter platformen kan sejles væk.

528 hjul

Blokvognstoget, der skulle transportere tankene frem til den midlertidige opmagasineringsplads, bestod af to styk femakslede blokvognstrækkere af typerne 10x8x6, med konvertertransmission, samt to styk 33 akslede blokvogne, der blev parallelkoblet, hvorved køretøjet nåede op på 528 hjul, samt en totalvægt på 285 tons.

Tankene bliver produceret i en kæmpe hal på bukke ca. en meter over jorden, så de kan læsses direkte ved hjælp af blokvognenes egen hydraulik. Blokvognene er som en stor donkraft.

For at læsse de store emner bakkes blokvognen ind under emnet, og ved hjælp af blokvognes hydrauliksystem hæves vognen op så emnet går fri.

På samme måde sker aflæsningen. Blokvognen sænkes ned til emnet står på bukkene igen. Transporten vejede samlet 1485 tons og blev kørt over en strækning på ca. en km på et lokalt havneområde.

Store forberedelser

Alene tiden til at forberede sig på sådan en transport er lang, der skal mange beregninger til, før man er sikker på, at både materiel og køreunderlaget er stærkt nok.

Sammenbygningen af blokvognene, der er i moduler, og som kan sættes sammen til forskellige længder, tager ca. tre dage både før og efter transporten.

Torben Rafn & Co. A/S har på nuværende tidspunkt kørt alle fire tanke ud fra produktionshallen til den midlertidige opmagasineringsplads, og kørt den ene tank ud på en pram og retur igen.

40 års erfaring

For Torben Rafn & Co. A/S er det den største opgave firmaet nogen sinde har udført.

Torben Rafn & Co. A/S råder i dag over næsten 60 specialopbyggede trækker, samt mere end 150 specielle blokvogne med en lasteevne på over 3000 tons.

Firmaet har mere end 40 års erfaring med specialtransporter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063