Danmarks trafik-”H” er et godt fundament
Formanden for ITD, direktør Mogens Therkelsen, HPT, fastslår i denne kommentar, at vi ikke havde siddet i det trafikmæssige kaos, som vi gør i dag på vej- og banenettet, hvis politikerne havde fulgt op på visionerne for det store motorvejs-H.
- Så kom den endelig, den meget omdiskuterede og længe ventede infrastrukturkommissions-rapport – denne rapport har været grundlag for mange udskydelser fra politikernes side – både overordnet og lokalt på Danmarks vej- og banenet.
- Nu har der været tid til at sætte sig lidt mere ind i rapporten, og jeg finder, at det er et godt værktøj, der her er leveret til politikerne fra kommissionens side. Der er grundige analyser af forskellige områder i Danmark, men også internationale analyser af, hvordan man eventuelt kunne igangsætte nogle tiltag og investeringer på et fornuftigt grundlag.
Når jeg så læser, at visse politikere og organisationer direkte går i clinch med ”det store H” og kalder de politikere, der i sin tid udarbejdede ”H´et” for mafia-politikere, som ikke skal få lov at herske i dag, må jeg sige, at jeg er fuldstændig uenig, siger Mogens Therkelsen.
- ”Det store H” har i de sidste 10-15 år været grundlaget og fundamentet for den udbygning, vi har opnået indtil i dag og de førnævnte politikere har lagt grundideerne til de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.
Ansvarlighed dengang- Politikerne som f.eks. Kaj Ikast, Svend Heiselberg, J.K. Hansen og Helge Mortensen viste dengang politisk ansvarlighed og mod til at sige, at det var det, der skulle investeres i, for at vi var på rette vej mod fremtiden.
Dette er klart bevist – og fremgår samtidig flere steder i infrastrukturkommissions-rapporten – så jeg forstår slet ikke, at man kan have negative holdninger over for det arbejde, der blev lavet dengang.
Hvis politikerne efterfølgende havde fulgt op på dette arbejde, havde vi bestemt ikke siddet i det kaos, som vi gør i dag på vej- og banenettet, siger Mogens Therkelsen og tilføjer:
- Her blev der nemlig taget hånd om visioner og fremtidsplaner, og man forholdt sig til det talmateriale, som vore politikere - også i dag – har liggende, over hvor meget hele trafikmønsteret udvikler sig fra år til år. Dels på grund af den mobilitet, der kræves, dels på grund af den velstand, der er i Danmark og sidst men ikke mindst som følge af meromsætningen af gods qua vores købelyst i det danske samfund.
Manglende mod- Men her har der gennem mange år ikke været mod til at lave de store milliardinvesteringer, som vi i dag står overfor. Der skal mindst bruges et 3-ciftret milliardbeløb i løbet af de næste 10-20 år for at rette op på det nedslidte system og de manglende udbygninger samt for at indfri visionerne for den fremtidige udvikling indenfor det danske trafikmønster på såvel vej- som banenettet samt i lufthavnene.
- Jeg håber, at man blandt de nuværende politikere vil se tilbage på det mesterværk, der i sin tid blev lavet og hurtigst muligt gå i gang med de planer og investeringer, der skal til. Der skal efter min mening laves en ”flertrins-raket”, for den store planlægning kan vi simpelthen ikke vente på, så langt som vi er skudt tilbage på hele infrastrukturområdet – hvilket ikke kun gælder gods, men også hele person- og pendlertrafikken fastslår Mogens Therkelsen.