23948sdkhjf

Højt aktivitetsniveau i KRAN BLOK ERFAs styregruppe

Konstant nye udfordringer at tage stilling til i kran og specialtransportbranchen

Konstant nye udfordringer at tage stilling til i kran og specialtransportbranchen



Af Finn Bjerremand

Medlemmerne af KRAN BLOK ERFAs styregruppe behøver aldrig at kede sig. Der er konstant nye udfordringer inden for kran- og specialtransport og det ser ikke ud til at ændre sig lige med det samme.

Kran Blok Erfa holdt forleden årsmøde i Odense. Her kunne formanden for styregruppen, vognmand og kranudlejer Frank Segall berette om et særdeles aktivt år.

I løbet af 2007 har der været flere møder med politikere og embedsfolk fra bl.a. Færdselsstyrelsen.

Den første juli sidste år trådte den reviderede Særtransportbekendtgørelse i kraft, og der var flere positive forhold for KBEs medlemmer. Nogle af de punkter, som specielt har betydning er bl.a. højere hastigheder for visse tunge transporter og, at det er godkendt at bruge kameraløsning for udsyn. Der er også blevet større fleksibilitet vedrørende afmærkning, og det er blevet lettere at få lov til at anvende blokvogne til transport af gods, der egentlig ikke kræver en blokvogn ud fra en ren vægtmæssig betragtning, hvor der er tale om stor punktbelastning.

Af ønsker der ikke blev gennemført, er bl.a. faste breddetilladelser på 4,00 m.

Samarbejde med tilladelseskontorerne

I sin beretning sagde formand for styregruppen Frank Segall, at samarbejdet med de regionale tilladelseskontorer forløber ganske fint. Udfordringen, når man har brug for at få ekspederet en tilladelsesansøgning på en tung transport hurtigt, ligger der imod i den manglende klassificering af store dele af det kommunale vejnet. Lige nu ser det nemlig ikke ud til at ske ret meget på dette felt.

En anden udfordring, der hele tiden presser på, er ønsket fra visse dele af befolkningen om at få indført spærretider for tunge og overdimensionerede specialtransporter. For at modvirke dette forslag, der vil have voldsomme konsekvenser for erhvervet og ikke mindst kunderne, har KBE bl.a. afholdt møder, hvor FDM og vindmølleproducenter, samt diverse myndigheder har medvirket.

Får hurtigt skylden

Når man oplever køer på vejene - og man kan spotte en specialtransport, bliver det i mange tilfælde specialtransporten, der får skylden for kødannelsen også, hvor det ikke er tilfældet.

KBE satser bl.a. på, at man sammen med FDM kan informere andre trafikanter om særtransporterne og dermed opnå en bedre forståelse for de store og tunge transporter.

Uvist

Området for følgebiler svæver stadig i det uvisse. Det drejer sig både om regler for indretning af følgebiler og uddannelse af følgebilsførere.

- Vi håber dog, det bliver i år, at regler om uddannelse kommer, sagde Frank Segall på årsmødet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062