23948sdkhjf

Transportminister Carina Christensen i Padborg

Ministeren besøgte ITD og en stor vognmandsvirksomhed - og prøvede at sidde bag rattet i ny trækker – Men broløsninger har hun endnu ikke taget endelig stilling til

Ministeren besøgte ITD og en stor vognmandsvirksomhed - og prøvede at sidde bag rattet i ny trækker – Men broløsninger har hun endnu ikke taget endelig stilling til



Af Finn Bjerremand

Transportminister Carina Christensen besøgte i sidste uge ITD (International Transport Danmark) og kiggede efterfølgende ind hos transportvirksomheden H.P.Therkelsen, hvor hun oplevede, hvordan en moderne transportvirksomhed fungerer.

Under besøget hos ITD blev Carina Christensen informeret grundigt om de store udfordringer, som ITD’s medlemmer og den internationale vejtransport har foran sig. ITD slog bl.a. fast at transport er et uundværligt element for både det danske og det internationale samfund. Transport er andet end kørsel fra A til B, og der blev nævnt eksempler på de mange supplerende serviceydelser, som danske transportører tilbyder deres kunder.

Trængslen

Eftersom kun 3 procent af al lastbilgods i Europa flyttes mere end 500 km, er der et begrænset overflytningspotentiale fra vej til bane. På dette felt hilser ITD dog et bedst muligt samspil mellem transportformerne velkomment. En stor udfordring for branchen er især trængselssituationen på vejene. Hertil kommer manglen på rastepladser, reducerede tidsvinduer hos kunderne og ikke mindst danske særregler og nidkære kontroller. Disse forhold har medført store produktivitetsforringelser for transportbranchen, hvilket samlet har medført en reduktion af transportkøbernes konkurrenceevne.

Og ITD undlod ikke at påpege, at miljøet kan fremmes ved, at der etableres en tilskudsordning for danske vognmænd til investering i de mest miljøvenlige køretøjer. Sådanne tilskud gives bl.a. til tyske vognmænd.

Broerne

Transportminister Carina Christensen har ikke nogen foretrukken broløsning, når det gælder øst-vest forbindelserne i Danmark. Der er jo både tale om en ny Lillebæltsbro, en bro fra Nordvestfyn til Juelsminde-halvøen og en ny forbindelse over Kattegat. Transportminister Carina Christensen slog dog fast, at hun er tilhænger af en Fehmern-forbindelse. På spørgsmålet om hvornår man kan regne med, at Modulvogntogene får lov at rulle, svarer Carina Christensen, at de skal rulle til efteråret, uden at hun dog vil lægge sig fast på en nøjagtig dato. Desuden skal der forhandles om, hvorvidt modulvogntogsvejnettet skal yderligere udbygges.

Der er to store opgaver, der trænger sig på nemlig investeringsplanen og CO2 reduktion. Investeringsplanen er vigtig, fordi der skal ske noget for imødegå de kommende trængselsproblemer. De tider med noget for noget er forbi og lokale interesser må vige for det overordnede mål. Vi må sætte ind hvor der er massive problemer, det er specielt hele det østjyske område og i hovedstadsregionen, der skal ske noget. På CO2 området må vi se hvordan vi kan reducere uden at genere.

Overhalingsforbud

På spørgsmålet fra vores udsendte om, hvorfor der f.eks. er etableret et overhalingsforbud døgnet rundt ved Aabenraa på motorvej E45 lød svaret fra Transportminister Carina Christensen - at det er en forsøgsordning, der kører lige nu med overhalingsforbud og forsøget vil blive evalueret til maj måned i år, når forsøgsperioden løber ud.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063