23948sdkhjf

Mærsk overdrager sine bilskibe

A.P. Møller-Mærsk bliver aktionær i det norske rederi Höegh Autoliners med en ejerandel på 37,5 procent. Leif Höegh og Co Limited samtidig med, at Höegh Autoliners overtager Mærsks flåde af 18 bilskibe

A.P. Møller-Mærsk bliver aktionær i det norske rederi Höegh Autoliners med en ejerandel på 37,5 procent. Leif Höegh og Co Limited samtidig med, at Höegh Autoliners overtager Mærsks flåde af 18 bilskibe



Hermed bliver Höegh Autoliners’ samlede flåde på ca. 67 skibe på verdensplan og vil blive opereret fra Oslo og ca. 30 kontorer rundt om i verden under navnet Höegh Autoliners. Virksomheden har desuden bestilt flere skibe, og i 2012 vil antallet af skibe vokse til 85, hvilket svarer til en kapacitetsstigning på 45 procent. Aftalen ventes afsluttet i marts 2008, når alle de nødvendige godkendelser er modtaget.

Aftalen er med til at styrke parternes eksisterende samarbejde. De to parter indgik en tonnagesamarbejdsaftale den 1. februar 2007, hvor Höegh Autoliners overtog den kommercielle drift af A.P. Møller - Mærsks flåde på 12 bilskibe. Dette samarbejde har været til begge parters fordel og har øget Höegh Autoliners kapacitetsniveau betydeligt i en tid, hvor kundernes krav til transport er stigende.

Med A.P. Møller - Mærsk som aktionær - Leif Höegh og Co vil fortsat have aktiemajoriteten - vil Höegh Autoliners’ økonomiske og strategiske muligheder for yderligere vækst blive styrket. Det samme gælder evnen til at opfylde kundernes behov i og med, at Höegh Autoliners vil kunne tilbyde større kapacitet og bedre service. A.P. Møller - Mærsk er anerkendt verden over som ledende inden for shipping, logistik, havneoperation og effektive havn til havn løsninger.

Mangeårigt samarbejde

- Vi byder A.P. Møller - Mærsk velkommen som aktionær i Höegh Autoliners, siger bestyrelsesformand Westye Høegh. - Da min far, Leif Høegh, bestilte sit første skib, M/T Varg fra Odense Staalskibsværft i 1927, købte hr. A.P. Møller en andel i det. Dette markerede begyndelsen på en succesrig rejse, og det at have A.P. Møller - Mærsk ombord igen vil gøre en stærk virksomhed endnu stærkere og bedre rustet til at møde den spændende udvikling og de udfordringer, som fremtiden vil bringe, siger han

Fra Mærsks side betoner direktør Søren Skou, at bilskibs-industreni går en god fremtid i møde, da bilproduktionen er stigende i Asien og med udviklingen af nye indiske og kinesiske markeder.

Verdensproduktionen af fabriksnye biler er steget støt til omkring 65 millioner enheder i 2007. Bilproduktionen forventes at fortsætte med at vokse til ca. 90 millioner enheder i 2015, hvilket udgør en årlig stigning på 3-4 procent. Historisk set bliver 15 procent af produktionen eksporteret oversøisk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113