23948sdkhjf

Konkurrenterne i syd

De nordtyske havne øger samarbejde – blandt andet med fokus på Baltikum

De nordtyske havne øger samarbejde – blandt andet med fokus på Baltikum



Af Lars Lassen

Tysklands to største havne Hamborg og Wilhelmshaven spås rekordomsætning i 2007 og selv om der hersker usikkerhed om den generelle økonomiske udvikling, så hersker der stadig en forsigtig optimisme i den tyske shippingindustri for udviklingen i 2008.

Men det offentligt ejede havne og deres ejere hviler bestemt ikke på laurbærrene. Den delvise privatisering af driftsselskabet bag Hamborg Havn sidste år, har givet en solid finansiel saltvandsindsprøjtning, der skal anvendes til at udvide og modernisere den enorme havn.

Samtidig har både havnene selv og deres politiske herrer fået øjnene op for betydningen af samarbejdet mellem havnene.

Bystaten Hamborg – der har status som et selvstændigt forbundsland – har netop indgået et havnepolitisk samarbejde med naboforbundslandet Niedersachsen. Det er den kraftige dynamiske vækst på havnene – selv da tysk økonomi skrantede – der har fået politikernes øjne op for potentialet – blandt andet når det gælder udviklingen af nye arbejdspladser.

Østersøen

Selv om en forbedring af flodskibstrafikken står højt på dagsordnen i samarbejdet, så er der også fokus på den stigende trafik i Østersøområdet, der allerede har bidraget væsentligt til fremgangen i de nordtyske havne.

Et marked som også danske havne har et godt øje til.

At de tyske havne tager konkurrencen fra Danmark alvorligt, når det gælder Baltikum sås tydeligt, da flere tyske havne – herunder Hamborg - var repræsenteret, da der sidste efterår blev afholdt en konference om netop Baltikum på Århus Havn i forbindelse med indvielsen af Cargo Services nye containerterminal på østhavnen.

Hamborg Havn har direkte erklæret, at man vil være ’drejeskiven’ for den oversøiske skibstrafik mellem Østersøområdet og omverdenen.

Hastig vækst

Selv om Wilhelmshaven er lillebror sammenlignet med Hamborg, så er havnens betydning i hastig vækst. Samlet set forventer havnene i Niedersachsen med Wilhelmshafen i spidsen at nå en godsomsætning på over 100 mio. tons i løbet af fem år. Det er især anlægget af den nye dybvandshavn JadeWeserPort – med en forventet godsomsætning på 30 mio. tons – der trækker opad i prognoserne.

Delstatens erhvervsminister Walter Hirche ønsker dog at udvikle hele havnesektoren og lover både delstatsmidler, EU-støtte og investeringer fra infrastrukturselskabet Nports.

Hirche betegner direkte samarbejdet med Hamborg som starten til et fælles havnekompleks i Tyske Bugt.

Transittrafikken

Men det er ikke kun sværvægterne, der ser lyst på fremtiden.

Delstaten Schleswig-Holstein kan glæde sig over rekordomsætning på havnen i Kiel – der med placeringen ved Kieler-kanalen – står med gode kort på transittrafikken til Baltikum og Skandinavien. Delstaten og havnen investerer frem til 2010 omkring 30 mio. euro i udbygning af havnen i Kiel, blandt andet med anlægget af en ny terminal på Schwedenkai.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062