23948sdkhjf

Misvisende at skibe belaster mere

Rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser rummer både gode takter og dårligt arbejde, mener havnene

Rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser rummer både gode takter og dårligt arbejde, mener havnene



Formand i Danske Havne, Uffe Steiner Jensen, kritiserer udlægningen af en rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) om, at skibsfart skulle belaste klimaet mere end hidtil antaget.

- DMUs tal viser faktisk, at national skibsfart har lavere udledning af CO2 og partikler end hidtil antaget. De ny beregninger er foretaget efter den faktiske skibstrafik. Danske Havne hilser disse nye tal velkommen, siger han og tilføjer:

- Det, der skulle bære historien om skibes større klimabelastning, er at den internationale skibstrafik til og fra Danmark, som noget nyt lægges til CO2-regnskabet, siger Uffe Steiner Jensen. - Men det kan man ikke bare gøre uden at undersøge kilderne. F.eks. medregner DMU dansk salg af brændstof til skibe, som ikke anløber danske havne. Det bør da ikke tælles med i det danske CO2-regnskab.

Meget mindre CO2

- DMUs beregninger for den internationale skibstrafiks emissioner må alene af den grund antages at være alt for høje, fastslår Uffe Steiner:

- Skibsfart forbliver den mest miljø- og klimavenlig transportform. Fx udleder et fragtskib i gennemsnit 9 gange mindre CO2, end hvis godset blev kørt med lastbil ad motorvejen.

- Selvfølgelig skal der også være mål for, at international skibstrafik reducerer sin miljøbelastning. Men det kan ikke nytte noget, at man gør det på et løst grundlag. Der arbejdes på at lave internationale aftaler for skibstrafikkens emissioner. Det må kræve bedre beregninger end disse, understreger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078