Øget interesse efter første spadestik i Hirtshals
Hirtshals Transportcenter forventer rigelig trafik, når centeret åbner til efteråret
Af Lars Lassen
Selv om dampen er gået af det økonomiske opsving, så giver det ikke anledning til rynkede øjenbryn hos centerchef Tonni Sørensen, Hirtshals Transportcenter.
Der er nemlig ikke udsigt til nedgang i den lastbiltrafik mellem Danmark og Norge, der udgør kernen i det kommende transportcenters eksistens.
- Trafikken er vokset markant i de senere år og den udvikling ser ud til at fortsætte. Færgerederierne forventer tvært imod øget efterspørgsel i takt med de udvider kapaciteten. Alene færgetrafikken til vestkysten af Norge er blevet fordoblet over de sidste fem år og den trafikudvikling er formentlig kun lige begyndt, siger Tonni Sørensen.
Det første spadestik til Hirtshals Transportcenter blev taget af sundhedsminister Jakob Axel Nielsen. Han havde som transportminister lovet at fatte spaden, når anlægget af Hirtshals Transportcenter gik i gang og det løfte opfyldte ministeren 7. januar.
FærgeruterneHirtshals Transportcenter kommer til at dække et 100.000 kvadratmeter stort areal, der fremover bliver knudepunkt for de 130.000 lastvognstog og trailere, der årligt krydser Skagerrak med færgeruterne til Norge.
Jakob Axel Nielsen spåede, at Hirtshals Transport Center (HTC) kommer til at spille en afgørende rolle som serviceknudepunkt for de globale transportører på trafikkerne til Norge og Nordatlanten.
Sundhedsministeren luftede også tanken om en udbygning af jernbaneforbindelsen til Hirtshals.
- Jeg kan naturligvis ikke love noget, men med 800 lastbiler til og fra Hirtshals dagligt og udsigt til voksende godsmængder, så kan der på sigt blive behov for at udbygge infrastrukturen på landsiden, sagde Jakob Axel Nielsen.
Gummihjul førstHirtshals Transportcenter ligger klods op ad jernbaneforbindelsen til Hjørring og videre sydpå til centraleuropa. Men i første omgang ligger fokus på lastbilerne og den nordjyske motorvej, der starter lige uden for transportcenteret.
- Jeg ved, at Hirtshals Havn stadig arbejder på at få gang i godstrafikken på skinner igen. Men selv om placeringen af transportcenteret ved jernbane selvfølgeligt har spillet en rolle, så er det primært transport på gummihjul, som er interessant for os på kort sigt, siger Tonni Sørensen.
Hirtshals Transportcenter ligger to kilometer fra havnen lige ved rundkørslen ud til motorvejen.
Da Norge ikke er medlem af EU, udgør Hirtshals en vigtig grænsepost på EU’s ydre grænse. Derfor skal de 130.000 lastvognstog, der årligt tager færgen til Norge også toldbehandles. SKAT – der allerede udfører toldbehandling fra skurvogne på arealet, der bliver til Hirtshals Transportcenter – bliver bare en af første servicevirksomheder på transportcenteret. Fortroppen tæller også færgerederierne Color Line og Kystlinks fragtafdelinger, der flytter fra havnen til transportcenteret.
Stor interesseDet er entreprenøren NCC, der står for byggeriet til omkring 150 millioner kroner.
Første etape omfatter en 3300 kvadratmeter stor centerbygning, der som nævnt skal rumme SKAT’s toldekspedition, kontorer til Color Line og Kystlinks fragtafdelinger, samt en chaufførlounge. I kælderen indrettes toilet/badefaciliteter til chaufførerne. På 1. sal kommer der, ud over tre konferencelokaler, chaufførkabiner, kontorer til KGH-Spediton og HTC.
I forbindelse med opmarch P-pladsen etableres truck dieselanlæg, med otte tank-øer og Ad blue-anlæg.
Den første etape forventes færdig til indvielse i september-oktober.
Sideløbende med det byggeri, der nu sættes i gang, tager HTC i 2008 fat på de næste to etaper. 2. etape omfatter faciliteter til Dansk Trailerservice, som udfører reparation, service og syn.
3. etape omfatter byggeri til cafeteria, benzintank- og vaskeanlæg for personbiler, samt forretninger eller kiosker.
På længere sigt, er det meningen at der skal etableres et fragtcenter og lagerfaciliter på Hirtshals Transportcenter.
- Vi har oplevet stor interesse fra forskellige aktører i transportbranchen, både når det gælder spedition, fragthåndtering og lageroperationer og køl/frys. Den interesse er bestemt ikke blevet mindre efter byggeriet er gået i gang, fortæller Tonni Sørensen, der oplyser at det primært er virksomheder, der i forvejen er aktive på trafikkerne til og fra Hirtshals, der er interesseret i mulighederne på det nye transportcenter.
- Vi har også fået forespørgsler fra virksomheder, der beskæftiger sig med trailervedligeholdelse, fortæller Tonni Sørensen.
Tak til FolketingetHirtshals Transportcenter er finansieret med private midler. Et forhold, der glæder formanden for Hirtshals Havn, Knud Størup, der indtil kommunalreformen var Hirtshals Kommunes mangeårige borgmester.
- Det er et projekt, der har været undervejs i mindst 10 år. Det er også sandet til flere gange, men ideen har alligevel overlevet til i dag. Der er mange, som har en andel i æren, for at etableringen af Hirtshals transportcenter er en realitet i dag. Men jeg vil især sende en tak til Folketinget, fordi de to grundlæggende forudsætninger for transportcenteret er blevet skabt her. Uden motorvejen ville Hirtshals Havn savne den infrastruktur på landsiden, der er en helt afgørende forudsætning for at havnen kan indgå i internationale transportnetværk.
Flot præstationOg overgangen fra statshavn til kommunalt ejet havn, har også været en afgørende forudsætning for at Hirtshals Havn har kunnet klare omstillingen fra en fiskerihavn til en vital og aktiv flerformålshavn. En ganske flot præstation, når man tager den bratte nedgang i fiskeriet i betragtning. Men det har været en brugerstyret udvikling, hvor eksempelvis færgerederierne har spillet en positiv rolle. Hirtshals Transportcenter, der har private investorer, er en naturlig og vigtig fortsættelse af den udviklingsproces, som havnen er i gang med, sagde Knud Størup ved åbningen.