Nærmest civiliseret pickup
Nissan Navara byder på SUV-lignende komfort på asfalt og adræt bentøj i terræn.
Af Lars Lassen
Grundformlen for en pick up truck er ikke ændret ret meget i de sidste tre-fire årtier. Derfor har komfort på pickup-modeller hidtil – groft sagt – været et spørgsmål om der var lys i askebægret eller ej. Bladfjedre og selvstændig chassisramme og en kronisk let bagende, har gjort det mere end svært for designerne at tilføje gode køreegenskaber og en menneskevenlig undervogn til pickup-cocktailen.
Men det har heldigvis ændret sig i de senere år – selv om grundformlen stadig er den samme. Et af de mest vellykkede eksempler er Nissan Navara, der ganske vist ikke helt kan følge med de populære SUV’ere, når det gælder køreegenskaber og førerkomfort.
Men gabet er snævret voldsomt ind og Navara er faktisk et fornøjeligt bekendtskab på asfalt. Der hvor det menneskeskabte underlag hører op, viser Navara til gengæld terræntalenter, der kan måle sig med rigtige offroadere.
Det skyldes dels den store frihøjde og så det ægte firehjulstræk med både reduktionsgear og differentialespærre, der giver Navara rigtigt fine egenskaber, der rækker til selv ganske krævende terræn.
Slider under hjelmenMotoren er en 2,5 liters commonrail turbodiesel med partiklefilter. Den leveres i to varianter på henholdsvis 144 og 171 hk. Den kraftigste motorvariant sad i testbilen, hvor den sammen med automatgearet leveres et rigeligt og fleksibelt kraftoverskud. Topmomentet på 400 Nm leveres først fra 2000 omdrejninger og dermed er Navara ingen sprinter. Men når først kræfterne er til stede, så efterlader Navara indtryk af et kraftoverskud, der også rækker til selv tungere læs på krogen.
Her må Navara trække op til 2 til 3 tons på anhængere med bremser. Nyttelasten på egne aksler er opgivet til 746 til 944 kilo afhængig af variant.
Motoren er ikke ligefrem nøjsom med et gennemsnitsforbrug ved blandt kørsel, der opgivet til 11,7 kilometer og 8,2 kilometer per liter ved bykørsel. Faktisk er Transport-Tidendes indtryk fra testturen, at ovennævnte tal er en anelse optimistiske.
Afgifts-interessantFørerkabinen har lånt designdetaljer fra Nissans personvognsprogram. Det testede LE-udgave har blandt andet zoneopdelt klimakontrol, fartpilot og nøglefri adgang og elopvarmede sidespejle.
Når det gælder sikkerhedsudstyr, så følger Navara også ganske pænt med strømmen. Den eneste mangel er ESP – men den fejl deler Navara med de øvrige pickup trucks på markedet – bortset fra en enkelt.
Navara er som de øvrige pickupper på markedet blevet interessante, fordi biltypen igen er blevet interessant med afgiftsomlægningen i foråret. Udvalget er ikke stort, men Nissan Navara kvaliteter bør sikre bilen en solid placering på det danske marked.