Godskonference
Infrastrukturkommissionens rapport i centrum på Transportøkonomisk Forenings godskonference.
Det blev DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, der som medlem af regeringens Infrastrukturkommission præsenterede resultatet af kommissionens arbejde – naturligvis med særligt fokus på godstransporten.
- Der skal handling til. Vores grundlæggende transportinfrastruktur er allerede trængt nu, og det bliver kun værre med de kraftigt stigende godsmængder, som vi ved vil komme de næste år. Vores velfærdssamfund er afhængig af velfungerende transport, sagde Erik Østergaard til de omkring 130 deltagerere i TØF’s godskonference, der ud over transportminister Carina Christensen talte en lang række folketingsmedlemmer, trafikforskere, embedsmænd og ikke mindst transportfolk.
Erik Østergaard gentog flere gange at den danske velfærd forudsætter et velfungerende transport- og logistiksystem.
- Vi skal på arbejde til tiden. Varerne skal nå deres bestemmelsessted – til tiden. Og vi skal kunne passe vores familier og nå vores fritidsaktiviteter. Det hele hænger sammen. Mobiliteten er nøglen til vores velfærd. Så trængslen og øget ventetid i trafikken koster enorme summer allerede i dag,” sagde Erik Østergaard.
Godskonferencen udviklede sig til en ganske interessant konfrontation mellem de politiske ambitioner om mere gods på skib og tog, og transportbranchens reelle erfaringer med godstransport på sø og skinner.
- Det er let at blive irriteret over lastbilerne ude i trafikken. Men faktum er, at vi alle er dybt afhængige af godstransporten, erkendte transportminister Carina Christensen.
Men ministeren fastslog, at der er behov for effektiviseringer og mere intermodalitet – både af hensyn til miljø og trængsel på vejene.