Første spadestik på vejen til Hirtshals Transportcenter
Lastbiler og chauffører kan se frem til langt bedre faciliteter, når Hirtshals Transportcenter åbner til efteråret.
Af Lars Lassen
Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen, der som transportminister havde lovet at tage første spadestik til Hirtshals Transportcenter, fik 7. januar lov til at opfylde løftet på en vindblæst mark lige der, hvor Hirtshals møder motorvej E39.
Dermed gik startskuddet til byggeriet af det 100.000 kvadratmeter store transportcenter, der bliver knudepunkt for de 130.000 lastvognstog og trailere, der årligt krydser Skagerrak med færgeruterne til Norge.
- Selv om jeg nu har sluppet rattet til store lastbiler til fordel for skalpeller, så er jeg glad for at stå her i dag, hvor Hirtshals tager et vigtigt skridt på vejen til at blive fremtidens godscentrum i Skandinavien, sagde Jakob Axel Nielsen,
Han fastslog, at Hirtshals Transport Center (HTC) kommer til at spille en afgørende rolle som serviceknudepunkt for de globale transportører.
Sundhedsministeren luftede også tanken om en udbygning af jernbaneforbindelsen til Hirtshals.
- Jeg kan naturligvis ikke love noget, men med 800 lastbiler til og fra Hirtshals dagligt og udsigt til voksende godsmængder, så kan der på sigt blive behov for at udbygge infrastrukturen på landsiden, sagde Jakob Axel Nielsen inden han tog det første – dybe – spadestik til transportcenteret.
3-trins raketHirtshals Transportcenter ligger to kilometer fra havnen lige ved rundkørslen ud til motorvejen. Da Norge ikke er medlem af EU, udgør Hirtshals en vigtig grænsepost på EU’s ydre grænse. Derfor skal de 130.000 lastvognstog, der årligt tager færgen til Norge også toldbehandles. SKAT – der allerede udfører toldbehandling fra skurvogne på arealet, der bliver til Hirtshals Transportcenter – bliver bare en af servicevirksomhederne på transportcenteret.
Det er entreprenøren NCC, der står for byggeriet, der når alle tre etaper er gennemført forventes at koste op mod 150 millioner kroner.
Første etape omfatter en 3300 kvadratmeter stor centerbygning, der skal rumme SKAT’s toldekspedition, chaufførlounge og kontorer til Color Line og Kystlinks fragtafdelinger. I kælderen indrettes toilet/badefaciliteter til chaufførerne. På 1. sal kommer der, ud over tre konferencelokaler, chaufførkabiner, kontorer til
KGH-Spediton og HTC.
I forbindelse med opmarch P-pladsen etableres truck dieselanlæg, med otte tank-øer og Ad blue-anlæg.
Den første etape forventes færdig til indvielse i september-oktober.
Sideløbende med det byggeri, der nu sættes i gang, tager HTC i 2008 fat på de næste to etaper. 2. etape omfatter faciliteter til Dansk Trailerservice, som udfører reparation, service og syn.
3. etape omfatter byggeri til cafeteria, benzintank- og vaskeanlæg for personbiler, samt forretninger eller kiosker.
På længere sigt, er det meningen at der skal etableres et fragtcenter og lagerfaciliter på Hirtshals Transportcenter.
Tak til FolketingetHirtshals Transportcenter er finansieret med private midler. Et forhold, der glæder formanden for Hirtshals Havn, Knud Størup, der indtil kommunalreformen var Hirtshals Kommunes mangeårige borgmester.
- Det er et projekt, der har været undervejs i mindst 10 år. Det er også sandet til flere gange, men ideen har alligevel overlevet til i dag. Der er mange, som har en andel i æren, for at etableringen af Hirtshals transportcenter er en realitet i dag. Men jeg vil især sende en tak til Folketinget, fordi de to grundlæggende forudsætninger for transportcenteret er blevet skabt her. Uden motorvejen ville Hirtshals Havn savne den infrastruktur på landsiden, der er en helt afgørende forudsætning for at havnen kan indgå i internationale transportnetværk. Og overgangen fra statshavn til kommunalt ejet havn, har også været en afgørende forudsætning for at Hirtshals Havn har kunnet klare omstillingen fra en fiskerihavn til en vital og aktiv flerformålshavn. En ganske flot præstation, når man tager den bratte nedgang i fiskeriet i betragtning. Men det har været en brugerstyret udvikling, hvor eksempelvis færgerederierne har spillet en positiv rolle. Hirtshals Transportcenter, der har private investorer, er en naturlig og vigtig fortsættelse af den udviklingsproces, som havnen er i gang med, sagde Knud Størup.