23948sdkhjf

En helt ny rolle til transportcentrene

Logistikken kommer meget mere i centrum som værdiskaber i transportkæden, hvor også miljø og kapacitetsudnyttelse er værdier. Derfor skal transportcentrene bevæge sig mere over i logistikken og selv være samlende miljø for nye løsninger. Det mener Kent Bentzen, som i sig selv er en tænketank for transportcentrene.

Logistikken kommer meget mere i centrum som værdiskaber i transportkæden, hvor også miljø og kapacitetsudnyttelse er værdier. Derfor skal transportcentrene bevæge sig mere over i logistikken og selv være samlende miljø for nye løsninger. Det mener Kent Bentzen, som i sig selv er en tænketank for transportcentrene.



Af Finn Bruun

Transportcentrene kommer til at spille en meget stærkere rolle i fremtiden, mener formanden for foreningen af danske transportcentre Kent Bentzen, som ikke alene vurderer, at centrene lynhurtigt udvikler sig til både logistik- og transportcentre, men også ser deres virke som centre for udvikling af nye metoder og nye netværk.

- Det handler nemlig ikke længere kun om transport. Der er grænser for, hvor meget mere lastbiltrafik, der kan sendes ud på vejene, og da vi ved, at godsmængderne er stigende, må der ske en nytænkning, hvor transportcentrene i høj grad har en rolle at spille. Ikke blot når det gælder selve logistikken, men også omkring hvordan vi håndterer miljøet, får løst problemet med mangel på kvalificeret arbejdskraft og i det hele taget udnytter kapaciteten meget bedre, siger Kent Bentzen.

Værdiskabelse

- Så der er ikke blot tale om en ny etikette, når vi siger, at transportcentrene samtidig skal være logistikcentre. Der er langt op til en anden måde at gøre tingene på, hvor det handler om en værdiskabende aktivitet, som ikke kun begrænser sig til selve transporten men udstrækkes til hele transportkæden.

Forskellige former for netværk, hvor man virksomhederne supplerer hinanden og deler viden i de enkelte centre, vil være vejen frem. Også netværk som spredes ud over tusindvis af kilometer, ved at man som led i globaliseringen kører med samme system i Herning som i Mali i Afrika. Det skaber nye former for samspil, hvor forskellige aktører har valgt at gå sammen for at udnytte hinandens forskellige kompetencer. Transportcentrene kan således også være miljøer for udvikling af nye løsninger.

Tidsvinduer

Det er for Kent Bentzen ikke tvivl om, at der skal nytænkning til for at komme ud over de generelle trængselsproblemer. Derfor har han foreslået, at man overvejer om f.eks. store lastvognstog ikke kunne få deres egne tidsvinduer på vejnettet mellem f.eks. transportcentre og havne, som jo også indgår som led i transportcenter-tanken.

- I udlandet ser vi eksempler på et tilrettelagt og styret samspil mellem forskellige aktører i transportkæden, hvor man fremelsker nogle netværk og logistikcentre, som skal effektivisere transporten og skabe synergi for hinanden. Det er også noget, som støttes af EU, og som vi med fordel kunne se nærmere på herhjemme.

Det er jo selve logistikken, der er det vigtigst. Så kommer der mange gode hjælpeværktøjer bagefter så som IT-systemer, der jo ikke er mål sig selv, men nødvendige for at få effektiviteten op.

Modul-logistik

Her ser Kent Bentzen også modulvogntoget som en faktor: - Det er jo ikke kun selve teknikken, der er interessant at få afprøvet i det forsøg, som er vedtaget herhjemme. For den kender vi jo udmærket i forvejen f.eks. fra Sverige. Det er ligeså meget logistikken, som er vigtig. Modulvogntog skal jo fyldes godt op for at være en god løsning.

Det er nok derfor man er tilbageholdende i med at tænke på den type vogntog i Tyskland. Her har man ikke tilstrækkelig stor tiltro til, at vogntogene kan fyldes op med gods, men frygter, at de i givet fald kun kunne fyldes halvt op.

90 procents udnyttelse

- Herhjemme vil vi kunne fylde dem lagt bedre op, ikke mindst, hvis transportcentrene kommer til at spille den rigtige rolle som miljøer for den effektive logistik. Så tror jeg, at det er realistisk med en udnyttelsesgrad på 90 procent på modulvogntogene, siger Kent Bentzen.

Han understreger dog samtidig, at udviklingen kommer til at stille krav om endnu flere kvalificerede medarbejdere i den del af branchen. Der skal således uddannes endnu flere indenfor egentlig logistik, så det ikke kun er gennem læring i virksomhederne, at kompetencen kommer stadig højere op, men også i kraft af egentlig formel viden, mener han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063