23948sdkhjf

2008 skal sætte fart i fremkommeligheden

Uanset om man hedder DTL, ITD eller FDL er der store nytårs-forventninger til, at de mange politiske udmeldinger om forståelse for de alvorlige trafikproblemer herhjemme, omsider skal føre til egentlige beslutninger – og handling. Infrastruktur er nøgleordet i 2008

Uanset om man hedder DTL, ITD eller FDL er der store nytårs-forventninger til, at de mange politiske udmeldinger om forståelse for de alvorlige trafikproblemer herhjemme, omsider skal føre til egentlige beslutninger – og handling. Infrastruktur er nøgleordet i 2008



Der har været mange bud på, hvad der er vigtigst i 2008. Transportorganisationerne har ikke mindst peget på infrastrukturen, som et helt afgørende indsatsområde.

Men også branchens generelle vilkår har påkaldt sig interesse i nytårsudtalelserne, hvor f.eks. FDL ikke mindst har betonet branchens - vognmændenes og chaufførernes - berettigede krav på respekt.

- Intet andet erhverv er pålagt så mange restriktioner, afgifter og kontrol, og intet andet erhverv er i den grad udsat for en pressemæssig hetz. Lad os starte på en frisk og så håbe på, at det snart går op for kritikerne, at det ikke er for sjovs skyld, vognmænd og chauffører er på landevejene dag og nat, fastslår Ib Larsen, Ansager, formand for Foreningen af Danske Langtursvognmænd, FDL.

Han appellerer til, at man starter på en frisk og giver branchen fair play blandt politikere og i medierne.

Store opgaver

ITD kunne for sit eget vedkommende glæde sig over en medlemsfremgang i 2007, hvor i alt 55 nye medlemmer kom til, en trend, der ser ud til at fortsætte i 2008.

Blandt de mange opgaver i 2008, er køre-hvile-tids-reglerne i fokus, hvor ITD efterlyser yderligere lempelse hos justitsministeren, så erhvervet igen får tålelige vilkår.

Organisatorisk valgte ITD nyt politisk ståsted hos HTS som er gået i samarbejde med DI

- Vi hilser det tætte samarbejde mellem HTS og Dansk Industri velkommen. Ikke mindst i fremtiden er der behov for et tæt samarbejde mellem transportkøber og transportør, så vi sikrer rationelle og effektive transporter til gavn for begge parter og til gavn for det danske samfund, lyder det fra ITD-formand Mogens Therkelsen, som meget beklager, at DTL har valgt at stifte sin egen arbejdsgiverorganisation.

- Det er efter vores opfattelse ikke med til at styrke branchen organisatorisk og risikerer at svække mulighederne for også fremover at forhandle os frem til fleksible og hensigtsmæssige overenskomster på transportområdet.

ITD lægger ikke skjul, at der erhvervspolitisk er store opgaver, at tage fat på:

Ikke mindst på grund af de store infrastrukturproblemer har branchens virksomheder oplevet store produktivitets-tab i 2007 og de kraftigt stigende oliepriser har været med til at skabe økonomiske problemer for mange transportvirksomheder.

- Vi kan derfor kun understrege over for branchens virksomheder, at det er nødvendigt løbende tæt at følge produktivitetsudviklingen og udviklingen i de udefrakommende omkostninger, således at man i aftalerne med fragtkøberne løbende kan foretage de nødvendige fragtjusteringer, lyder det fra Mogens Therkelsen.

Erhvervs-eventyr

DTL glæder sig på sin side over tallene for sin nye arbejdsgiverforening, hvor man på lidt over to måneder har noteret 600 medlemsvirksomheder i arbejdsgiverforeningen.

- DTL er blevet en fuldtonet organisation, fastslår formanden Jørgen Egeskov, som kalder det et jordskred, og det viser, at transportbranchen er på vej til at sige farvel til splittelse. Nu vil man endelig samles i en forening med gennemslagskraft.

Ligesom de øvrige organisationsformænd betoner han infrastrukturen som helt afgørende både for branchen og velfærdssamfundet.

- Det er i den forbindelse lærerigt at tænke sig den tanke, at havde Tyskland ikke for mange årtier siden satset på infrastruktur, havde landet vel næppe oplevet sit Wirtsschaftswunder på samme måde.

- En effektiv infrastruktur har kun fordele for et samfund. Gods kan komme frem, og mennesker kan komme frem – de kan lettere komme på arbejde, de kan lettere hente deres børn i daginstitutioner, og de får mere fritid. Ingen i samfundet har gavn af tusindvis af motorer i tomgang i kø på en motorvej eller omkring en by. Heller ikke miljøet, som vi også skal værne om, fastslår Jørgen Egeskov.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078