40 år med træ og tankbiler
Direktør Helge Jensen fra Dansk Tanktransport er fortsat engageret i virksomheden, selvom han i starten af januar fyldte 60 år og samtidig kunne fejre 40 års jubilæum. Han er 3. generation i familievirksomheden, hvor 4. generation er på vej ud i overhalingsbanen. Dansk Tanktransport kører videre.
Af Hanne Baltzer
Det er dagen derpå. I dag er Helge Jensen 60 år og en dag. Det kan man nu ikke se på ham, som han sidder her i sit rummelige kontor, hvor møbler fra faderens tid stadig pynter. Veloplagt til at fortælle om en international transportvirksomhed, der fylder 88 år i år.
Vidste, hvad han skulleSiden Helge Jensen var 4-5 år, har han været tosset med lastbiler, og han ville absolut selv køre. Det hændte da også, at hans far gav ham lov til at styre, for Helge var med i virksomheden længere tilbage, end det er til at huske.
- Vi boede jo lige ved siden af, så vi kom her ofte, fortæller han.
Helge afsluttede sin skolegang med realeksamen fra Rønde kostskole.
Derefter kom han hjem til familiefirmaet for at sætte sig bag rattet i en lastbil. Hans livsbane var lige som bestemt. Senere kom han ind i bogholderiet, hvor han arbejdede tæt sammen med sin far, og senere endnu fortsatte Helge som kørselsleder, inden han i midten af 1980erne overtog førersædet i virksomheden.
- Da jeg startede som chauffør, kørte jeg spånplader mellem Jylland og Sjælland. Jeg fik lært faget fra bunden og er jo nærmest brancheuddannet, smiler Helge Jensen. Han vidste, hvad forældrene forventede. At han skulle føre virksomheden videre sammen med sin søster Lene Simonsen. Det har han aldrig stillet spørgsmål ved. Sådan var det bare. Han ser heller ikke ud til at have fortrudt.
Virksomheden i dagI dag har Dansk Tanktransport en række datterselskaber og virksomheder samt kunder over hele Europa. Den største kunde er svensk.
Transportvirksomheden i Hjøllund har specialiseret sig i tankvogne, der kører med alt flydende fra benzin og olie for fx Shell til mælk, glukose og farligt gods. Tanktransporter af flydende levnedsmidler og kemikalier. Det er blevet en niche indenfor transportsektoren.
- Kunderne bestemmer destinationen, men lige nu kører vi over det meste af Europa, fortæller direktør Helge Jensen. Ifølge Hjøllund direktøren er der stor konkurrence på transportmarkedet, hvor især hollandske og tyske transportselskaber er konkurrenter til Dansk Tanktransport. Han ser ikke bekymret ud, for virksomheden vækster, og han ser optimistisk på 2008.
At holde en aftaleIntentionen er at effektivisere mest muligt samtidig med, at man ikke går på kompromis med kvaliteten. Det kan være et kompliceret puslespil at få kørende enheder, godsmængder osv. til at gå op, men Helge Jensen og hans medarbejdere følger nogle overordnede principper:
- Det vigtigste er at overholde aftaler, og det er også et godt salgsbarometer. Vi skal komme til aftalt tid, så kunden altid føler sig tryg ved vore leverancer. Det går jeg meget op i, siger Helge Jensen, og han tilføjer:
- Stabilitet er, at materiellet er i orden og at alle sikkerhedsforskrifter er holdt. Det er også, at chaufførerne er veluddannede, og disponenterne træffer de rigtige beslutninger. Helst hver gang.
I årenes løb er der kommet flere og flere regler, og det har betydet, at der er kommet mere og mere sikkerhed i de forskellige arbejdsgange. Et ”Sqas-system” er med til at styre sikkerheden ligesom forskellige ISO-certificeringer underbygger kvaliteten.
- Sikkerhed ned i hver detalje er vigtig, og derfor har vi har en sikkerhedsorganisation i organisationen for at forebygge og være helt med mht. sikkerheden.
Vedr. indkøb af materiel fik virksomheden først i 70érne gode erfaringer med lastbiler fra det hollandske fabrikat DAF, og virksomheden i Hjøllund blev forhandler. Firmaet Midtland Auto var skabt.
Det er fortsat DAF lastbiler, der køres med. Rustfrie, isolerede tankvogne med 1-4 kamre og en kapacitet op til 55m3. For nylig har DAF udviklet et kommunikationsudstyr til bilerne, som man ifølge Helge Jensen vil tage i brug i løbet af 2008.
Højere akseltrykChaufførerne er specialuddannede til at køre med fx farligt gods. Ved Shell transporterne kører en ny chauffør med i en måned, før han må køre tankbilen selv, og inden han sætter sig bag rattet, er han til en test.
- Det har aldrig været så svært som nu at finde kvalificerede medarbejdere, bl.a. fordi sanktionerne ved de stramme køre-hviletidsbestemmelser har kvalt megen interesse for at blive chauffør. For tiden har vi her engelske, danske, tyske og svenske chauffører, fortæller Helge Jensen.
Infrastrukturen er også en udfordring for enhver transportvirksomhed, ikke mindst i en tid, hvor antallet af biler øges, og gennemsnitshastigheden falder.
- Vores biler bruger længere og længere tid i kø. Og i en tid med flere ordrer ville vi gerne køre med mere vægt i stedet for flere biler på vejene, så et højere akseltryk ville være helt ok, hvis det blev tilladt, siger Helge Jensen.
Det startede med hesteI 1920 blev Dansk Trætransport stiftet af Helge Jensens bedsteforældre Martha og Anders Jensen. Tunge træstammer skulle køres fra St. Hjøllund Plantage til savværket eller skulle slæbes ud til skovvejene. I starten foregik det med barkede næver og stærke heste.
Den første lastbil blev købt i 1930, men trævirksomheden fik først for alvor vokseværk, da Helge Jensens far, Svend Aage Jensen, tog over i 1945.
Lastbilerne kørte med spåner, råtræ, flis og spånplader, og da spånpladefabrikkerne skulle have transporteret lim fra deres limfabrikker, startede tankvognseventyret. Hjøllund-direktøren købte den første tankbil, og siden er det blevet til mange flere. I dag køres der en million kilometer hver måned. Og antallet af virksomheder er vokset.
Helge Jensen når rundt om flere af koncernens virksomheder. Fx fortæller han, at virksomheden i Baltikum blev etableret, fordi de danske møbelfabrikker flyttede produktionen mod øst, og derfor skulle have transporteret træ til de nye domiciler.
I 2004 blev Dansk Trætransport udskilt til Dansk Biotransport med tilhørssted i Holstebro. Navnet på familiekoncernen er i dag Dansk Tanktransport A/S.
4. generation er i gangMed 4. generation går udviklingen i Dansk Tanktransport ikke langsommere! Det glidende generationsskifte hjælpes på vej af en direktør, Finn Poulsen, der aldersmæssigt ligger mellem 3.- og 4. generation.
- Vore sønner var næsten 30 år, da de startede her, og de har ikke på samme måde som min søster og jeg været med i virksomheden fra barnsben, men de kan næsten ikke vente med at tage over.
- Jeg er da i nedtrapningsfasen, men det er nu også sin sag at slippe tøjlerne i det rigtige tempo. Helt slippe, gør jeg ikke, siger Helge Jensen.
Elsker jagtDen øgede fritid skal bruges på golf, rejser og jagt. Især jagten er i generne hos alle, og det har de også masser af plads til i de skove og plantager, som familien ejer. På virksomheden kan man se lidt af udbyttet: jagttrofæer pryder væggene.
Helge Jensen har ikke en færdig opskrift på succes i inderlommen. Han kan også sagtens se, at 4. generation vil drive virksomheden videre på en anden måde. I hvert fald med mindre topstyring end den, han selv har stået for. Men så længe engagementet og sans for sikkerhed, stabilitet og præcision er i førersædet, så kører Dansk Tanktransport. Mener han.