23948sdkhjf

Endelig sker der noget

Transportbranchen har taget godt imod Infrastrukturkommissionens udspil og ser gode muligheder for omsider at komme videre med de meget store investeringer, der skal til for at sikre en fornuftig godstransport i fremtiden.

Transportbranchen har taget godt imod Infrastrukturkommissionens udspil og ser gode muligheder for omsider at komme videre med de meget store investeringer, der skal til for at sikre en fornuftig godstransport i fremtiden.



Af Finn Bruun

Medlem af kommissionen DTL-direktør Erik Østergaard betoner overfor Trans Inform, at det er helt afgørende, at det nu står klart, at der skal investeres både i ny infrastruktur og ske en genopretning af det store efterslæb, vi har på vedligeholdelse af veje og baner.

- Samtidig er det vigtigt, at pengene sættes ind på de steder, hvor behovet er størst, så det ikke bliver regionale politiske studehandler, der afgør sagen, understreger han og peger på, at staten burde have penge nok, idet den opkræver 50 mia. og året og kun bliver brugt god 17 mia. på investeringer og vedligeholdelse.

Han erkender, at velfærdsløfterne også spiller en stor rolle i dansk politik, men siger: - Vi må gå ud fra, at regeringen på forhånd har vist, at der skulle penge på bordet, da kommissionen blev nedsat. Og der er ingen tvivl om, at det er afgørende nødvendigt at sikre transporten, hvis man overhovedet vil bevare og udbygge velfærdssamfundet.

Selv om arbejdskraftmangelen i dag er et alvorligt problem, frygter han ikke, at det skal spænde ben for større anlægs- og vedligeholdelsesopgaver.

Naturligvis er der en risiko for overophedning. Men projekterne starter jo ikke den dag i morgen. Og vi oplever jo nu en vist udfladning i økonomien, så jeg tror faktisk, at timingen falder så heldigt ud, at der vil kunne frigøres arbejdskraft nok, til at det hele kan lade sig gøre, siger Erik Østergaard.

Helhedstænkning

I HTS lægger direktør Michael Svane vægt på, at udspillet fra Infrastrukturkommissionen må betyde et farvel til den traditionelle sektor-tænkning.

- Det er afgørende, at vi nu får en helhedsplan, som kombinerer strategierne på såvel godsområdet, som passagertransporten og infrastrukturen, siger han og ser udspillet som starten på ”den store leg”, som politikere, brugere og organisationerne nu for alvor skal i gang med.

- Nu handler det om investeringsplanen og om at skabe politisk sammenhæng mellem strategierne for godstransport, passagertrafik og infrastrukturer, så vi får en helhed. Det vil sige farvel til sektor-tænkning, for hver enkelt transportform og ja til helhedstænkning, siger direktør Michael Svane, HTS og uddyber:

- Vi støtter Infrastrukturkommissionens anbefalinger af, at investeringerne skal foretages der, hvor trafikken er størst nu og i fremtiden. Det er vigtigt at gøre sig klart, at et effektivt og konkurrencedygtigt dansk transporterhverv er afhængig af en sammenhængende og effektiv infrastruktur.

- Skal infrastrukturen kunne klare en fordobling af persontrafikken og en 70 % stigning i godstrafikken, så skal der anvendes markant flere midler til vedligeholdelse og udbygning af den samlede infrastruktur. Transporterhvervet kan heller ikke leve op til forventningerne om en fortsat reduktion af miljø- og klimabelastningerne, hvis ikke trængslen og flaskehalsene i infrastrukturen fjernes, lyder det fra Michael Svane

Brug for samspil

Formanden for ITD og direktør for HPT i Padborg Mogens Therkelsen glæder sig over den klar anerkendelse af, at transport af produkter og varer til virksomheder og butikker er en uundværlig basis for livskvalitet og velstand i Danmark.

- Det samme gælder personers muligheder for uden unødigt ophold at kunne komme til og fra arbejde, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen, Padborg, som er enig i, at alle transportformer og samspillet mellem dem skal optimeres.

- Det er afgørende, at der iværksættes langsigtede investeringsplaner, og at man udnytter mulighederne for at inddrage intelligente transportsystemer (ITS) for at effektivisere og udnytte den bestående infrastruktur bedst muligt, siger han og bakker op om, at miljøpåvirkninger af de forskellige tiltag skal være en del af beslutningsgrundlaget.

Også et optimalt samspil med vore kunder – transportkøberne – omkring åbningstider i virksomhederne, og dermed de tidspunkter hvornår på døgnet transporter, af hensyn til den samlede infrastruktur, kan foregå bedst muligt, er afgørende i denne sammenhæng.

ITD hilser det ligeledes velkommen, at rapporten understreger betydningen af, at vi i Danmark på en optimal måde kobles op til de internationale transportsystemer, mener Mogens Therkelsen, som desuden peger på, at offentlige private partnerskaber (OPP) bør inddrages i finansieringen af nye vej- og banesystemer.

- Politikerne må finde de nødvendige midler til at realisere de positive tanker, der ligger i Infrastrukturkommissionens rapport. Der er brug for meget store midler. Men disse er en forudsætning for, at vi også i 2030 i Danmark har et af verdens bedste infrastruktursystemer, siger Mogens Therkelsen.

Historisk

Transportminister Carina Christensen har reageret på kommissionens rapport ved at kalde den historisk og love at ville bruge den til at komme videre med, når dens politiske efterfølger, regeringens investeringsplan, skal udarbejdes senere på året.

- Vi har nu modtaget en meget gennemarbejdet og veldokumenteret rapport på transportområdet udarbejdet af et bredt hold af særdeles kompetente eksperter på området. Regeringen vil nu udarbejde en trafikinvesteringsplan, som skal ligge klar til efteråret. Med Infrastrukturkommissionens betænkning foreligger der et historisk godt grundlag for det videre arbejde.

Ligesom transportorganisationerne generelt lægger ministeren også vægt på CO2-spørgsmålet: -Transportsektoren står for en stor del af CO2-udledningen i Danmark, og udledningerne er steget i de senere år, stort set i takt med væksten i samfundet. Derfor vil vi samtidig med investeringsplanen udarbejde en strategi for en reduktion af transportsektorens CO2 udledning, siger ministeren, som lover en åben arbejdsproces i forbindelse med forberedelsen af investeringsplanen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078