Store ambitioner hos Lysander Shipping
Lysander Shipping A/S har netop flyttet sit hovedkontor til Grønnegade 3 C i Roskilde, som centrum for de internationale aktiviteter. Ambition om at blive blandt Europas tre største projekt-speditører
Selskabet, der også har kontorer i London, Liverpool og Genova, er globalt aktiv inden for shipping og transport af projekt laster, og har længe ønsket en mere central placering end den hidtidige base i Frederikssund.
Lysander Shipping har 10 medarbejdere i Danmark, og en stor del af de projekt-opgaver, man er specialiseret i, er transport og logostikløsninger til entreprenører indenfor olie- og gassektoren.
På baggrund af de rekordhøje oliepriser har der i de seneste år være en voldsom vækst i firmaets aktiviteter, der i dag tæller over 30 ansatte på kontorerne i Europa.
- Placeringen af basen i Roskilde er ikke tilfældig, først og fremmest er der trafikale fordele for medarbejderne hvad enten de kommer fra lokalområdet eller København, forholdsvis tæt på Københavns lufthavnen og desuden er vi med vores placering i Danmark sikret uddannelse og medarbejdere med en lang tradition med know-how og viden om håndtering af skibslaster, siger direktør Steen G. Pedersen, og peger på, at man med lokalområdets mange uddannelses institutioner håber at virksomheden i årene fremover delvist vil kunne rekruttere unge lokalt til uddannelse og oplæring, enten på virksomhedens danske kontor eller på en af kontorerne i udlandet hvor der også ansættes danske trainees.
Hele logistikkenSteen G. Pedersen, fortæller, at firmaets kunder betror ofte Lysander Shipping opgaven at stå for hele det logistiske set-up og transport af alle dele til et f.eks. et olie raffinaderi, et kraftværk eller et gasværk.
- Det er opgaver der spænder lige fra transport af en kasse med skruer og søm til en diesel turbine på 350 tons fra f.eks. Italien til Kuwait, Lysander klarer det hele med et veluddannet personale, siger han og fortsætter:
- Således er firmaets kundekreds international og oftest indgås aftalerne med kunder i Asien eller Mellemøsten, men de kompetencer, der er opbygget gennem årene, gør at aftalerne oftest falder ud til Lysander Shippings fordel når der skal bydes på kontrakterne.
- Hovedvægten hos os er skibsfart, og de danske rederiers succes og internationale konkurrencedygtighed er absolut også en fordel. Faktisk er mange af de rederier som vi arbejder tættest sammen med placeret i Nordeuropa, hvorfor vi altid hurtigt kan planlægge et møde hvis det bliver nødvendigt, og vi skal faktisk ikke længere væk end til Næstved eller Korsør for at find den type rederier, som vi arbejder tættest med, fortæller Steen G Pedersen, som betragter Lysander Shipping som en ’One-stop shop’ som kan tage sig af en kundes transport opgave lige meget om det drejer sig om en enkelt container, luftfragt eller et helt skib med egen løftekapacitet op til 700 ton.
Opgaver tager flere år- Ofte tager en projektopgave flere år. Vi kan f.eks. vore involveret i først at transportere entreprenørmaskiner og kraner til byggepladsen siden cement til fundamentet og til sidst udstyr og maskiner til den facilitet der skal bygges. Med den nye base i Roskilde er der nu plads til at forsætte den vækst der skal bringe Lysander Shipping frem til målet at blive blandt de tre største projekt-speditører i Europa, siger Steen G. Pedersen.