23948sdkhjf

Paneuropæisk tanktransportør slår sig ned ved Kolding

Med forretningssteder i både Norge og Slovakiet er Kolding en central placering for Leif Sørensen Tanktransport

Med forretningssteder i både Norge og Slovakiet er Kolding en central placering for Leif Sørensen Tanktransport



Af Finn Bjerremand

Efter at have opbygget en international tanktransportforretning med udgangspunkt i henholdsvis Sarpsborg i Norge og i Slovakiet, har vognmand Leif Sørensen valgt Vester Nebel lidt vest for Kolding som det fremtidige domicil for sit firma Leif Sørensen Tanktransport.

Virksomheden, der blev stiftet i 1990, råder i dag over en stor flåde af tankvogne, fordelt med kun fire danskregistrerede trækkende enheder, 14 i Norge samt 50 i Slovakiet og en stor tilhørende flåde af tanktrailere.

- Når vi i 1992 oprettede vores afdeling i Slovakiet, var det ikke med ønsket om at reducere vores lønomkostninger, men i stedet for at være med på det nye transportmarked, der var ved vågne op efter, at kommunismens lænker for alvor var ved at slippe taget. I dag udfører vi hovedsageligt Inter Østeuropa-transporter, fortæller Leif Sørensen

Det er transporter intern imellem lande i Østeuropa.

LS Tanktransport løser også mange transportopgaver mellem Skandinavien og Østeuropa.

- Dertil kommer, at vi også udfører mange tanktransporter mellem Benelux og Østeuropa fortæller Leif Sørensen til Danmarks Transport Tidende, og samtidig kører vi også internt i Norge med vores norske vognmandsforretning – der i 2005 blev udvidet ved opkøb af den norske vognmandsforretning K. Kristiansen. Vi har til gengæld så godt som ingen danske kunder i vores kundekartotek, sige han.

Intet tilfælde

Når det blev V. Nebel er det ikke nogen helt tilfældighed. Her havde den kendte tanktransportør Svend Dahl til huse i mange år. Forretningen blev i 2005 opkøbt af LS Intertank, der fortsat har hjemsted for de tidligere Svend Dahl tankvogne i V. Nebel. I sommer købte Leif Sørensen både grund og bygninger, hvor LS Intertank dog fortsat har parkeringsplads til de tilknyttede vogntog.

Indtil flytningen til Danmark boede Leif Sørensen Tanktransport til leje med sit danske firma hos LS Intertank i Tilst. Men nu er det omvendt. For at have plads til materiellet har Leif Sørensen lejet pladsen hos vognmand Niels Buhl, som bor lige over for.

I det flotte anlæg, er der både vaskefaciliteter og et anlæg til rensning af tanke.

- Som noget nyt har vi åbnet eget værksted, hvor der går to medarbejdere. Man skal dog være klar over, at det ikke altid er ukompliceret at drive et værksted i vognmandsregi, siger Leif Sørensen og tilføjer:

- Her er der også privatbolig, hvor vi er flyttet ind. Jeg er jo af den gammeldags type, der vil være med og som vil kunne holde øje med, at alt forløber som det skal. Det kræver at man bor på stedet.

Personalet vigtigt

Når man går Leif Sørensen tættere på klingen med spørgsmålet om, hvad der er den vigtigste grund til at det blev Danmark igen efter mange år i Norge, er svaret klart – her taler købmanden dansk og vi er danske.

Den ældste datter skulle starte i skole og hun skulle have en god start i en dansk skole, siger Leif Sørensen.

Det er dog ikke bare familien Sørensen, der er flyttet fra Sarpsborg til V. Nebel. Også to disponenter og en bogholder, der alle af nationalitet er slovakere, er flyttet med fra det norske og til det jyske.

- Personalet er vigtigt for os og forhold som anciennitet er yderst vigtige. Vi ville ikke være i stand til at yde den transportservice vi gør, hvis ikke vi havde den engagerede medarbejderstab med den høje anciennitet som vi har, fastslår Leif Sørensen.

Alle detaljerne

Så godt som alle chauffører er enten slovakkere eller tyskere, samt et par nordmænd. I Slovakiet har Leif Sørensen to selskaber, med tilsammen ni administrative medarbejdere samt en sælger, mens der i Norge er en forretningsfører og to medarbejdere i administrationen. Det hele bliver styret fra Vr. Nebel, hvor også Leif Sørensens kone, Tina Sørensen er med ligesom sønnen Nikolai, der er uddannet som revisor.

Nikolai, der er 24 år, er efter eget valg blevet ansat i Leif Sørensen Tanktransport med virkning fra den første juni sidste år. Hans første opgave bestod i at gøre bygningerne i V. Nebel klar til at firmaet kunne rykke ind. Hans arbejdsopgaver ligger ikke altid fast, men han arbejder meget med beregninger og kalkulationer, hvor han kan anskueliggøre forholdene ned i detaljerne f.eks. når der skal anskaffes nyt materiel.

En sjælden gang kører han også, når der f.eks. mangler en chauffør.

Ekspanderer fortsat

For at være med i fremtiden har Leif Sørensen Tanktransport afgivet bestilling på 20 nye treakslede MAN trækkere.

- Vi har valgt en TGX version med D20 motor i Euro 5 samt lille bogieaksel. Det har den store fordel, at vi kan anvende vognene overalt. Egenvægten på denne version er på kun 7780 kg inkl. en 580 liter brændstoftank.

- Til sammenligning vejer en toakslet IVECO Stralis med 800 liter tank 7900 kg. Forskellen er at vi kan køre med op til 48 ton vogntogsvægt med de treakslede MAN’, og når vi kører i områder med maks. 40 ton vogntogsvægt kan MAN’n stadig klare en belastning på 10,22 ton på skamlen. Vi kører jo meget i Tjekkiet, hvor topgrænsen for vogntog lige som i Danmark ligger på 48 ton. Vores fremtid ligger i fleksibilitet og hurtige omstillingsmuligheder, understreger han.

Fleksibilitet

- Ved at leje en stor del af vores vognpark hos PEMA, som vi, i parentes bemærket, var en af de første danske kunder hos, har vi altid haft en enorm fleksibilitet, og er vi uheldige, taler de hos PEMA ikke som det første om den eventuelle skade, der er forvoldt på deres køretøj, men om hvad vi skal bruge i stedet, for at vi kan betjene vore kunder.

- I fremtiden vil vi også satse meget på Inter Skandinaviske transporter, og når vi taler om Skandinavien regner vi også Hamburg med. Vi vil dog også være til stede på det danske tanktransportmarked, hvor vi ikke forventer det store marked. Der er nemlig rigtig mange dygtige vognmænd på det danske marked, som vi ikke ønsker at konkurrere med – slutter Leif Sørensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063