23948sdkhjf

Det ruller for Superdæk i Padborg

Behovet for dæk vokser helt i takt med stigningen i transportbehovet

Behovet for dæk vokser helt i takt med stigningen i transportbehovet



Af Finn Bjerremand

Det ruller på dæk for Superdæk i Padborg. Afdelingsleder Freddy Petersen siger til Danmarks Transport-Tidende, at man har oplevet en pæn vækst i perioden 2006 og 2007 og, at intet peger på, at det skulle blive anderledes i år.

Superdæks afdeling servicerer alle former for dæk og forhandler også alle gængse dækmærker i alle mulige størrelser.

- Sidste år havde vi problemer med at have visse dæktyper på lager. Det var f.eks. nogle størrelser trailerhjul, som der var problemer med. Men det er forbi, vi har et stort lager i dag, siger Freddy Petersen.

Det nuværende lager omfatter nemlig nye dæk for mere end 3 mio. kroner.

Freddy Petersen siger, at man hos Superdæk gerne vil hjælpe vognmændene med at få de rigtige dæk til det specifikke behov. I samme åndedrag har han svært ved at forstå, den måde mange ejere af rullende materiel prioriterer på.

- Ofte indkøbes der en lastvogn til 600.000 – 800.000 kr. eller mere, hvor alt det tekniske skal være i orden. Man tænker meget over, hvor langt den pågældende lastvogn kan køre pr. liter brændstof. Men når det så gælder, det der er rundt omkring lastvognen af udstyr, så vælger man ofte det absolut billigste produkt.

Penge at spare

- Man har kun fokus på indkøbsprisen og det er synd. For netop de rigtige dæk har en væsentlig betydning for både komfort, sikkerhed, støj og ikke mindst brændstofforbrug.

- Sørger man for at montere kvalitetsdæk på køretøjerne, viser det sig ofte at det dæk, der måske er dyrt i anskaffelse i virkeligheden er det billigste i drift. Som bekendt går 30 procent af brændstofforbruget til dækkene, og derfor er der store penge at spare.

- Men tingene hænger ikke altid så godt sammen. Hvis man eksempelvis ser på området for udlejningstrailere, vil man se, at trailerejerne og de, der lejer trailerne ofte ikke har samme interesse som vognmanden, der trucker trailerne, siger Fryddy Petersen og fortsætter:

- Trailerejeren skal ofte bare have lovlige dæk på traileren. Trailerlejeren fokuserer nok på at få løst en transportopgave, så lejen skal helst være så lav som muligt, mens vognmanden tænker på at gennemføre transportopgaven med det lavest mulige brændstofforbrug.

Skærpede krav

Freddy Petersen nævner også, at kravene til dækkene er blevet meget anderledes.

- Hvor vi for bare et par år siden stort set aldrig satte vinterdæk på lastvognenes trækhjul, har vi i dag en meget stor opgave i at skifte hjul to gange om året og opbevare, de hjul som ikke anvendes. Det skyldes ikke mindst de skærpede krav til dækkvaliteten ved vinterkørsel i visse af vore nabolande,.

Superdæk i Padborg, har elleve medarbejdere, hvor af to i dag er tyskere.

- Det er tilsyneladende et stort problem at skaffe medarbejdere til dækbranchen, siger Freddy Petersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083