23948sdkhjf

Modulvogntog på 60 ton

Der bør kun være én øvre vægtgrænse for modulvogntog, nemlig 60 tons, mener HTS, som også ønsker , at link-trailere kan bruges på det overordnede motorvejsnet

Der bør kun være én øvre vægtgrænse for modulvogntog, nemlig 60 tons, mener HTS, som også ønsker , at link-trailere kan bruges på det overordnede motorvejsnet



I et høringssvar forud for Færdselsstyrelsens den kommende bekendtgørelse om forsøget med modulvogn beklager HTS, at der endnu ikke er truffet beslutning om hvilke dele af vejnettet, der er omfattet af forsøget.

- Uanset det valgte vejnet bør det dog være muligt at benytte ”den svenske link-trailer”, ” på det overordnede motorvejsnet samt til og fra Kalundborg, da reglerne bør være ens i Norden og på sigt i EU, lyder det fra HTS, som heller ikke finder grænserne for vægt og dimensioner logiske.

- Det ville være mere hensigtsmæssigt at fastholde én øvre grænse på 60.000 kg totalvægt, som oprindeligt foreslået af Færdselsstyrelsen. Alternativt kunne man fastlægge en grænse på 10.000 kg på drivakslen og 8.000 kg på øvrige aksler. Under alle omstændighed bør der, hvis Færdselsstyrelsen fastholder det nuværende forslag, stå 56.000 kg i pind to for syv akslede køretøjer, da dette svarer til en fire akslet lastbil til 32.000 kg og en tre akslet påhængsvogn på 24.000 kg, der i dag er godkendt hver for sig. En grænse på 52.500 kg vil således gå ud over fleksibiliteten og mindske effektiviteten ved modulvogntog.

Ingen refleksplanke

Desuden mener HTS, at det unødvendigt at forlange 3 akslede lastbiler ved volumentransporter af f.eks. let materiale så som isolering. I sådanne tilfælde bør det være muligt at benytte 2 akslet lastbiler.

Og det bør det præciseres, at selvsporende aksel er tilladt efter dolly.

Samtidig finder HTS kravet om en ekstra refleksplanke unødvendigt, da erfaringerne fra bl.a. Holland viser, at bilister ikke bemærker forskellen på længden af vogntoget, når de overhaler. Endvidere vil en refleksplanke blot skabe forvirring hos de øvrige trafikanter, og dermed skabe farlige situationer.

Bureaukratisk

I øvrigt mener organisationen, at det virker unødvendigt bureaukratisk at stille krav om, at der i ethvert modulvogntog skal medbringes et kort over det omfattede vejnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076