23948sdkhjf

Kendt teknik-konsulent går på pension

Erik Rasmussen har været med på hele den tekniske udvikling

Erik Rasmussen har været med på hele den tekniske udvikling



Af Finn Bjerremand

Efter 54 år på arbejdsmarkedet er teknisk konsulent Erik Rasmussen gået på pension. Det vil sige han er fortsat tilknyttet Transport-Teknik A/S som konsulent.

- De sidste ti år har helt klart været de bedste i mit liv. Hos Transport-Teknik har jeg haft gode kolleger og gode chefer, fortæller Erik Rasmussen, og fortsætter: – Jeg har altid været meget glad for at arbejde hos TT og har altid fået en god behandling.

Erik Rasmussen startede som arbejdsdreng hos Ford i Ringsted i 1954, hvor han i 1956 kom i lære som maskinarbejder inden for landbrugsmaskiner og traktorer. Efter soldatertiden kom Erik Rasmussen til at arbejde for Varig vognfabrik i Ringsted, og i 1963 blev han sendt over til den lille by Molgjer ved Horsens, for at være med til at starte Molgjer Vognfabrik op, der var Varigs nye afdeling i det jyske.

Med til udvikling

Her var han blandt andet med til at udvikle de allerførste elementtrailere, hvor Danmarks første typehusfabrik Metri og betonelementfabrikken Boligbeton fik nogle af de absolut første reolsættevogne.

Efter nogle år arbejdede Erik Rasmussen i en halv snes år på værkstedet hos Boligbeton i Løsning. Herefter fik han arbejde hos vognmand Egon Johansen, der var blandt de allerførste til at se fidusen med løstrailer-systemet.

- Her fik jeg at se, hvordan man skulle bygge trailere op. Så jeg var sammen med PNO med til at udvikle de første nye traileroverbygninger i aluminium, som var betydeligt lettere at arbejde med. Ansættelsen varede et år, så blev jeg ansat som PNOs førstemand på værkstedet i Skanderborg, og de4 var jeg indtil værkstedet lukkede i Skanderborg.

- Hver gang jeg havde en dygtig mand på værkstedet, blev han udnævnt til værkfører på et andet PNO værksted. Efter at Per Ørnstrand lukkede værkstedet i Skanderborg, sagde han at jeg skulle starte for mig selv. Så det endte med at jeg gik sammen med Leif Jepsen og vi åbnede i 1984 trailerværkstedet ØTS (Østjysk Trailer Service I/S) i Horsens. Det var lige dér hvor renten steg, men vi klarede os alligevel,siger Erik Rasmussen med et lunt glimt i øjet.

- ØTS blev i 1996 solgt til JM Diesel A/S og derefter blev jeg headhuntet til Transport-Teknik, hvor jeg blev spurgt om jeg ville arbejde for dem i tre måneder, siger Erik Rasmussen.

Flytter ud til gården

Det er så blevet til en halv snes år, så nu er Erik Rasmussen, der har rundet 67 gået på pension.

- Hvad tiden så skal gå med? Tja, inden længe tid flytter min kone og jeg ud på gården Ringstholm tæt ved As Vig lidt nord for Juelsminde, hvor jeg vil gå og nyde mit otium, fortæller han.

Erik Rasmussen har for et halvt års tid siden overtaget gården sammen med et par af sine bekendte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079