Uddannelsen må gælde på tværs af grænser
HTS opfordrer til gensidig anerkendelse af dyretransport-uddannelser i EU – Ikke mindst i en tid, hvor det kniber med at nå at få uddannet chauffører nok herhjemme.
EU’s forordning om beskyttelse af dyr under transport fastlægger ensartede regler for de forhold og den velfærd, som dyr skal transporteres under inden for EU og også de krav til uddannelse som chauffører og andet personale skal opfylde.
Men alligevel bliver uddannelserne ikke umiddelbart anerkendt i alle landene og HTS opfordrer derfor Justitsministeren til at sikre gensidig anerkendelse af dyrtranport- uddannelser i EU.
HTS gør således opmærksom på de uddannelsesmæssige og grænseoverskridende problemer, som er opstået pr. 5. januar 2008 som følge af transportforordningens krav om uddannelse af chauffører og andet personale.
Fødevarestyrelsen anerkender kompetencebeviser, som er udstedt af andre landes nationale myndigheder i overensstemmelse med forordningens bestemmelser.
Men den gensidige anerkendelse hos Fødevarestyrelsen og de øvrige medlemslandes nationale myndigheder kommer imidlertid til kort, når det gælder kompetencebeviser til personer, der har gennemført en uddannelse i et andet medlemsland, uanset at uddannelsen er godkendt af dette medlemslands nationale myndigheder i overensstemmelse med transportforordningens bestemmelser.
Globale kravHTS og ITD har derfor bedt stitsminister Lene Espersen om at sikre, at Fødevarestyrelsen og andre EU-landes nationale myndigheder kan foretage gensidig anerkendelse af de uddannelser for dyretransporter, som etableres og godkendes efter transportforordningens bestemmelser af de kompetente myndigheder i andre medlemslande.
Transporterhvervet er et globalt erhverv, som opererer på tværs af landegrænser og i høj grad gør brug af udenlandsk arbejdskraft, ikke mindst fra de øvrige EU-medlemslande.
- Det forekommer derfor unødigt restriktivt, at EU-medlemslandenes nationalt udpegede myndigheder ikke i dag anerkender andre landes uddannelser (der er godkendt efter transportforordningen) som grundlag for udstedelse af et kompetencebevis, lyder det fra HTS, som peger på, at der her er tale om administration af en forordning, som finder umiddelbar anvendelse i alle medlemslande, og som netop retter sig mod grænseoverskridende dyretransporter inden for EU’s område.
EfterslæbetEn gensidig anerkendelse af uddannelser efter transportforordningen (og ikke kun kompetencebeviser) vil endvidere være et nyttigt bidrag til at mindske det efterslæb på uddannede chauffører og andet personale, som endnu mangler at komme på kursus i Danmark.