DFDS udvider på Østersøen
Nybygget ro/pax skib med plads til 600 passagerer og 2.500 lanemeter gods indsættes i maj 2009 mellem Tyskland og Litauen.
DFDS investerer nu yderligere i en styrkelse af rutenettet i Østersøen, hvor markedet for søtransport af fragt og passagerer forventes at vise fortsat vækst i de kommende år. Væksten er især drevet af økonomisk vækst i Rusland, SNG-landene og de baltiske lande. Rutenettets kapacitet udvides derfor med et nyt kombineret passager- og fragtskib (ro/pax), der bygges på det italienske værft Nuovi Cantieri Apuania.
DFDS har købt skibet af Grimaldi Holding S.p.A, Palermo. Skibet er den femte nybygning i en serie på otte skibe, som Grimaldi har bestilt på værftet. Skibet er 200 meter langt, 27 meter bredt og er i første omgang indrettet med 2.500 lanemeter kapacitet til fragt og biler samt faciliteter af høj standard til i alt 600 passagerer. Servicefarten er 23 knob.
Skibet er aftalt leveret i maj 2009, hvor det vil blive indsat på DFDS’ rute mellem Kiel i Tyskland og Klaipeda i Litauen.
Mere gods
- Det vil give en særdeles mærkbar forbedring af ruten såvel for vore passagerer som for vore fragtkunder. Ruten kan efter indsættelsen medtage både flere passagerer og flere lanemeter gods, og jeg er sikker på, at ruten bliver et stadig mere populært og komfortabelt alternativ til vejen gennem Tyskland og Polen, hvor stigende vejskatter og overfyldte veje belaster transporten, siger medlem af koncernledelsen, Executive Vice President Peder Gellert. Pedersen.