Aktivitetserklæring
Ny erklæring for manglende diagramark: EU har introduceret en ny standarderklæring for manglende diagramark, benævnt ”Aktivitetserklæring”
EU-landene er ikke forpligtede til at benytte den nye aktivitetserklæring hedder det i en netop udsendt meddelelse fra ITD. Hvis et EU-land kræver, at en erklæring skal bruges ved ferie, sygdom eller dage hvor man har ført et køretøj, som ikke er omfattet køre-hvile-tids-reglerne, betragter EU den nye aktivitetserklæring som velegnet til formålet.
Alle felter i aktivitetserklæringen skal udfyldes. Den skal underskrives både af virksomheden og af chaufføren, for at den anses for gyldig. Selvkørende vognmænd skal underskrive to steder, både som virksomhed og som chauffør.
Der må ikke ændres i aktivitetserklæringens tekst. Kun den underskrevne original er gyldig. Erklæringen kan trykkes på virksomhedens papir med virksomhedens data, men oplysningerne om virksomheden i selve aktivitetserklæringen skal også udfyldes.
EU-landene
Brugen af den nye aktivitetserklæring er kun obligatorisk i de EU-lande, som kræver den. Imidlertid skal myndighederne i alle EU-lande acceptere erklæringen (skrevet på et hvilket som helst EU-sprog), hvis chaufføren foreviser aktivitetserklæringen ved en kontrol.
For øjeblikket kræver Letland, Litauen, Ungarn, Estland, Slovenien, Spanien, Rumænien, Bulgarien og Polen, at man medbringer EU’s nye aktivitetserklæring.
Det tyske BAG anerkender imidlertid IKKE den nye EU-erklæring. BAG har nemlig problemer med rubrik 15 i erklæringen, og tyskerne er lige nu i gang med at få problemet afklaret med EU-Kommissionen.
ITD anbefaler, at danske vognmænd indtil videre bruger den nye EU- aktivitetserklæring i Tyskland.