Pengene skal følge behovet
- Det er meget, meget vigtigt, at pengene bruges dér, hvor der er størst samfundsmæssig gevinst ved det, siger DTL-direktør og medlem af kommissionen Erik Østergaard
Han mener at tiden til traditionelle regionale, politiske studehandler nu må være forbi:
- Vi taler især om et meget trængt hovedstadsområde, et trængselsplaget Fyn og det, man kan kalde Østjyllands-regionen. Det betyder ikke, at der ikke er andre steder, hvor der er behov for trafikale investeringer, for det er der. Men det betyder, at Danmark skal til politisk at prioritere store infrastrukturinvesteringer med maksimal effekt, så det ikke ender i politiske handler om at dele sol og vind lige, som man for ofte har set før, siger han og appellerer til, at talen om brugerbetaling på vejene droppes, eftersom staten allerede har pengene,
- Der skal meget store milliardbeløb til over de næste 30 år for at sikre Danmark som et effektivt land med god mobilitet og fremkommelighed for borgere og gods. Og de investeringer skal vedtages og planlægges hurtigst muligt.
- Med infrastrukturkommissionens rapport er der et godt politisk værktøj til at få taget de rigtige beslutninger og få foretaget enkelte ekstra analyser og undersøgelser og få udmøntet det i en egentlig langsigtet investeringsplan. Jeg opfordrer politikerne til at være meget bevidste om, at vej- og banenettet i Danmark allerede nu lider under et alvorligt vedligeholds- og investeringsefterslæb, og det er endnu en grund til, at der skal sættes turbo på de danske infrastrukturinvesteringer, siger Erik Østergaard, som samtidig gør opmærksom på, at staten hvert eneste år opkræver over 30 milliarder kroner mere i skatter og afgifter på trafikområdet, end den bruger til vedligeholdelse af og investeringer i dansk transportinfrastruktur.