Dansk krog i transittrafikken
DTL-direktør og medlem af Infrastrukturkommissionen Erik Østergaard ønsker at Danmark udnytter sin geografiske placering i porten til Østersøen
Af Lars Lassen
Infrastrukturkommissionen har for længst udpeget Danmarks porte til udlandet som et af de mest centrale fokusområder i fremtidens danske trafikbillede. I DTL ønsker adm. direktør Erik Østergaard – der selv er medlem af Infrastrukturkommissionen – at Danmark satser aktivt på at blive hele Østersøregionens godsknudepunkt.
- Infrastrukturkommissionens rapport vil fremhæve behovet for at bevare og udbygge den eksisterende infrastruktur, hvis vi skal klare fremtidens trafikudvikling. Det gælder naturligvis også for portene til udlandet, der oplever konstant trafikvækst både på vej, skib, bane og fly. Havne som Århus og CMP er inde i en rivende udvikling som hubs på godsområdet. Selv jernbanegodset er i fremgang, når det gælder transittrafikken gennem Danmark, selv om godsbanetrafikken indenrigs er gået tilbage. Danmark har allerede sagt A til rollen som transitland med anlægget af Øresundsbroen og beslutningen om en fast forbindelse over Femern Bælt. Derfor er det oplagt, at Danmark siger B og ikke bare nøjes med at være transitland, men også bliver omladningssted for trafikkerne til og fra Norden og Baltikum, siger Erik Østergaard til Transport-Tidende.
Han fastslår, at netop transport- og logistik kan blive et fremtidigt vækstområde til gavn for dansk økonomi.
- Netop nu, hvor opsvinget flader ud er det vigtigt, at vi er åbne over for de udviklingsmuligheder vi har i Danmark, siger Erik Østergaard.
Ikke herHan erkender, at nogen vil opfatte udsigten til mere transittrafik negativt.
- Men det handler netop ikke om, at vi skal have kilometerlange køer af lastvogne på Køge Bugt-motorvejen. Det handler om at skabe intelligente og effektive logistikløsninger, der kombinerer alle transportformer på den mest hensigtsmæssige måde, til gavn for både økonomi og miljø, siger Erik Østergaard og fastslår, at transittrafikken gennem Danmark vil stige under alle omstændigheder.
- Havnene i vores nabolande, især de store som Hamborg, Rotterdam og Göteborg, står på spring for at tage en bid af kagen. Jo tidligere vi beslutter os, jo bedre kan vi sikre en dansk position som hub til Østersøen, og så får vi også bedre kontrol med udviklingen, siger Erik Østergaard.
Fælles fodslagDTL-direktøren lægger ikke skjul på, at lokale benspænd for den trafikale udvikling – især når det gælder lastvogne - ærgrer.
- Transportbranchen indfører løbende forbedringer og effektiviseringer, som også kommer det omkringliggende samfund til gavn. Et eksempel er modulvogntogene, der jo både begrænser lastbiltrafikken, og som lover ganske betydelige brændstofbesparelser til gavn for miljøet. Derfor virker det uforståeligt, at eksempelvis Københavns Kommune ikke vil tillade, at modulvogntog kører til og fra Københavns Havn. Det viser, at det er utroligt vigtigt, at vi tager nogle åbne diskussioner op de her spørgsmål, så alle bliver enige om at trække i den samme retning, slutter Erik Østergaard