23948sdkhjf

Diskret firebenet luksus

Den nye Honda CR-V er blevet endnu mere civiliseret end sin forgænger, men talenterne off-road er bevaret

Den nye Honda CR-V er blevet endnu mere civiliseret end sin forgænger, men talenterne off-road er bevaret



Af Lars Lassen

Honda CR-V har været en af stjernerne i SUV’ernes indmarch på de danske veje – et felttog, der primært er foregået på gule nummerplader. Den ny Honda CR-V har fået et blødere udtryk, der gør op med off-roader wannabe looket til fordel for et mere civiliseret ansigt både ude og inde.

Næsen er blevet kortere og kabinen mere rummelig. Design og ergonomi i kabinen har fået et pænt pift, men uden billige tricks. Tværtimod fortjener Honda ros for et enkelt og overskueligt interiørdesign, der udstråler en næsten skandinaviske ro.

Udstyrsgraden befinder sig afgjort i den bedre ende af SUV-segmentet med zoneopdelt aircondition, ratbetjent fartpilot, regn-sensor, varme i sæder og multijusterbart rat og førersæde, for blot at nævne et håndfuld fortrin fra listen over standardudstyr.

Når det gælder sikkerhed, er der front, side og gardin-airbag, ESP og elektronisk startspærre. Der er oven i købet et elektronisk stabiliseringssystem, der tager højde for belastning fra en eventuel anhænger.

Fornøjelse

Køreegenskaberne på fast vej er så tæt på personbilsniveau, at det næppe kan gøres meget bedre, når CR-V’s højde tages i betragtning. Styretøjet virker mindst lige så præcist som på forgængeren og køreoplevelsen hører til i den fornøjelige ende.

Testbilens 2,2 liters dieselmotor leverede rigeligt med trækkraft og selv med maksimal last på krogen (1600 kilo med bremser på anhængeren) vil CR-V sjældent blive stakåndet.

Motor og den 6-trins gearkasse fungerer velafstemt.

Ærgrelse

Kigger man på CR-V bag varerumsadskillelsen, så er karakteren dog kun middel. For at bevare fuld bevægelsesfrihed for fører- og passagersæde, så er varerumsadskillelsen placeret midt i sidedøren, hvilket begrænser adgangsforholdene til varerummet markant. Det bliver ikke bedre, af at Honda har bevaret det aflukkede bagagerum, hvilket gør adgangen via sidedørene endnu vigtiger, da adgangen under den tophængslede bagsmæk er stærkt begrænset af ’bagagerummet’ – der retfærdigvis er glimrende til at skjule værdigods for nysgerrige blikke.

Honda CR-V van leveres fra priser på 245.000 kroner. Den billigste dieseludgave starter ved 288.000 kroner inkl. moms og afgift. Testbilen, der er i ’Elegance’ udførelse, kan leveres fra 324.000 kroner. Den særlige navigationspakke med GPS-navigation, Bluetooth, stemmegenkendelse og bakkamera koster ekstra 26.000 kroner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063