23948sdkhjf

Store forventninger til 2008

Selv om transport-organisationerne ikke har svært ved at få øje på vanskelighederne i det dugfriske år, som nu går i gang, så har nytårsudtalelserne præg en tydelig klang af optimisme. Det bliver et spændende transport-år

Selv om transport-organisationerne ikke har svært ved at få øje på vanskelighederne i det dugfriske år, som nu går i gang, så har nytårsudtalelserne præg en tydelig klang af optimisme. Det bliver et spændende transport-år



Således ser DTL-formand Jørgen Egeskov frem til 2008 med stor forventning:

Vi har jo været med til at præge arbejdet i den Infrastrukturkommission, som snart kommer med sin rapport. Den vil pege på store, nødvendige trafikinvesteringer, der skal til for at sikre vores velfærdssamfund. Det er i den forbindelse lærerigt at tænke sig den tanke, at havde Tyskland ikke for mange årtier siden satset på infrastruktur, havde landet så haft sit Wirtsschaftswunder på samme måde? Næppe

- En effektiv infrastruktur har kun fordele for et samfund. Gods kan komme frem, og mennesker kan komme frem – de kan lettere komme på arbejde, de kan lettere hente deres børn i daginstitutioner, og de får mere fritid. Ingen i samfundet har gavn af tusindvis af motorer i tomgang i kø på en motorvej eller omkring en by. Heller ikke miljøet, som vi også skal værne om. lyder der fra Jørgen Egeskov, som samtidig glæder sig over, at modulvogntogene nu kommer til at spille en rolle.

Store beløb

Også ITD ser frem til de kommende forhandlinger om udvikling af den danske infrastruktur. Formanden Mogens Therkelsen, understreger, at det ikke kan ikke siges tydeligt nok, at der vil blive brug for store beløb for at sikre, at både godstransporten og persontransporten ikke bruger unødvendig og uproduktiv tid i trafikpropper på vejene.

Vi håber derfor meget, at politikerne vil være sig deres ansvar på området bevidst, siger han og glæder sig over, at vi omsider får en forsøgsordning med modulvogntog i Danmark.

- De er miljøvenlige og til gavn for trængslen på landevejene. Men det haster med at få forsøget i gang, og vi kan kun opfordre politikere og embedsmænd til at få de sidste beslutninger truffet, så vognmændene kan foretage de nødvendige investeringer i disse vogntog.

Mogens Therkelsen fremhæver, at de store infrastrukturproblemer har givet branchens virksomheder oplevet store produktivitets-tab i 2007 samtidig med, at kraftigt stigende oliepriser været med til at skabe økonomiske problemer for mange transportvirksomheder.

- Vi kan derfor kun understrege over for branchens virksomheder, at det er nødvendigt løbende tæt at følge produktivitetsudviklingen og udviklingen i de udefrakommende omkostninger, således at man i aftalerne med fragtkøberne løbende kan foretage de nødvendige fragtjusteringer.

Fair play

I FDL håber formanden Ib Larsen på, at man kan starte på en frisk og trods de uheldige sager, som et fåtal af vognmænd har forårsaget i 2007, så branchen kan få fair play. Også FDL opfordrer samtidigt politikerne til at skabe bedre rammer for det erhverv, der får samfundet til at hænge sammen. Det er urimeligt, at statskassen årligt henter omkring 50 milliarder kroner ind i afgifter fra bilparken, og at man i den grad har ladet stå til med lappeløsninger, så trafikken i dag er et mareridt for både erhvervschauffører og privatbilister. Kravet må være flere og bedre veje, en effektivisering af jernbanedriften, siger Ib Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078