Danmark som knudepunkt
Danmark skal være omladningssted for hele Østersøområdet, mener DTL
- Det kræver investeringer i og vedligehold af infrastrukturen, og det kræver, at Danmark i højere grad end nu bliver en handelsnation – og dermed et knudepunkt for transport og logistik, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL
- Bliver Danmark transitland – forstået sådan, at vi bliver omladningsland og ikke gennemkørselsland – så skaber vi fortsat økonomisk vækst i Danmark. Udenlandske virksomheder vil prioritere effektiv adgang til Østersøens markeder, og det vil lokke nogle af dem hertil. Prøv at tage Singapore som eksempel. Det er i dag et rigt land, og dets velstand er i høj grad skabt på handel og logistik, fordi landet er port i Asien for såvel skibe som fly. Og Holland lever nærmest af sine transport- og logistikindtægter , siger han og fremhæver, at Danmark som transitland ikke er en masse lastbiler, der drøner igennem landskabet
- Vi skal i stedet blive et handelsmæssigt knudepunkt for gods transporteret med fly, skibe, tog og lastbiler i et fornuftigt samspil. Der er gods nok til både tog og lastbiler i fremtiden, for alle prognoser viser, at godsmængderne stiger markant i de kommende år, siger han.