23948sdkhjf

Mautrapport oprører

Ekspertrapport foreslår maut’en hævet til mellem 13 og 26,6 eurocent per kilometer.

Ekspertrapport foreslår maut’en hævet til mellem 13 og 26,6 eurocent per kilometer.



Det er det schweiziske rådgivningsfirma ProgTrans AG, der sammen med Instituttet for erhvervspolitik og erhvervsforskning ved universitetet i Karlruhe, der har udarbejdet en rapport om de reelle samfundsmæssige omkostninger ved vejtransporten og mulighederne for at sende regningen tilbage til brugerne. Det er det tyske forbundstrafikministerium, der har bestilt og betalt rapporten.

Konklusionen er at kilometerafgiften på lastvogne på de tyske motorveje skal sættes op med op til 50 procent. Det vil sige, at de meste miljøvenlige lastvogne fremover skal betale omkring 13 eurocent per kilometer mod de nuværende 10-11 eurocent, mens de mest miljøbelastende lastvogne fremover skal betale 26,6 eurocent mod de nuværende 14,5-15,5 eurocent.

Nye metoder

De samlede Maut-indtægter – der udelukkende betales af køretøjer over 12 tons totalvægt - forventes at nå op omkring 3,4 mia. euro (cirka 26 mia. kroner) i 2007. Der mere end Tysklands samlede investeringer i vedligehold og udbygning af motorvejsnettet.

Men eksperterne bag rapporten Dr. Stefan Rommerskirchen og Prof. Werner Rothengatter hævder, at nye beregningsmetoder viser, at det slet ikke rækker til at betale de samlede omkostninger ved godstransporten på vej, når man medregner miljøbelastning og sundhedsomkostninger med mere.

De tyske vognmænd i BGL har givet rapporten en ublid medfart. Her betegner man bramfrit de nye beregningsmetoder som varm luft.

BGL påpeger, at eksperterne har været nødt til at indregne grundpriserne på de i årtier gamle motorvejsstrækninger til 2007-priser, det beregningsmæssige renteniveau er sat kunstigt højt og flere nye omkostningskomponenter i det ’videnskabelige’ regnestykke må anses for tvivlsomme, hedder det fra BGL.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063