23948sdkhjf

Vi vil være Danmarks bedste transportfirma

Sådan. Det er visionen hos transportfirmaet TJW i Smørum, og man er ikke bange for at sige det højt. Ikke kun fordi det går strygende i øjeblikket, men også ud fra en fornemmelse af, at der er bund i forventningerne til fremtiden. Midlet til at nå målet er bl.a. at gøre tingene rigtigt første gang.

Sådan.

Det er visionen hos transportfirmaet TJW i Smørum, og man er ikke bange for at sige det højt. Ikke kun fordi det går strygende i øjeblikket, men også ud fra en fornemmelse af, at der er bund i forventningerne til fremtiden. Midlet til at nå målet er bl.a. at gøre tingene rigtigt første gang.



Af Finn Bruun

Selv om de to indehavere Johnny Weygaard og Niels E. Nielsen ville have forsværget det for et par år siden, så er man nu gået ud over de sjællandske grænser og ind i Sydsverige, og hvis tingene flasker sig, vil man også for alvor bevæge sig til Jylland.

Hemmeligheden bag TJWs succes er ikke mindst chaufførerne, som er ansigtet udadtil.

Det ligger Johnny Weygaard, 39 år og Niels E. Nielsen, 47, fjernt at glemme kunderne så meget som et øjeblik, men udgangspunktet er, at chaufførerne altid skal føle sig godt tilpas. Så kommer resten af kvaliteten også, hvis man arbejder på det.

Derfor investerer TWJ målrettet i godt materiel og godt arbejdsmiljø – og fedter ikke med de detaljer, som gør livet lettere for manden bag rattet, som i øvrigt har firma-arbejddstøj. Man er heller ikke karrig med lønnen og man hører aldrig de to vognmænd klage over køre- hviletidsreglerne.

- Vi indskærper, at reglerne skal overholdes, og så synes vi faktisk, at vores chauffører har fortjent en god pause. Det er ikke meningen, at de skal sidde og spise deres makrelmad, mens de kører, fastslår Niels.

Selvfølgelig koster det at have kvalitetsmateriel og gode chauffører. Til gengæld er TJW heller ikke bange for at tage sig ok betalt, for den kvalitet, man leverer.

- Det er en forretning, og vi oplever helt klart, at kunderne accepterer, at de opgaver vi påtager os, er nogen, som vi også kan tjene penge på. Hver bil skal skabe overskud, siger Niels E. Nielsen.

Han har ikke megen respekt for dem, der blot kører for at holde bilerne i gang. Så er man jo ikke forretningsmand, så er man vognbestyrer.

- Det dyreste er lønninger og brændstof, så skulle vi en dag mangle opgaver, vil vi da hellere lade en bil stå stille er par dage. Det er dog ikke sket endnu, siger han.

Og selv om TJW i dagens situation med lang leveringstid på lastbiler kan glæde sig over, at have været så forudseende at have bestilt 16 biler, inden det spidsede til, så er der ikke udsigt til at man kommer til at mangle opgaver. Forventningerne til Sveriges-satsninger er f.eks. store.

Slagter og mekaniker

- Vi satser med den kvalitet, som vi leverer på at skabe en win-win situation for både kunderne og os selv.

Og Johnny Weygaard understreger, at tillidsforholdet til kunderne er helt afgørende for TJW:- Hvis vi kommer til at begå en fejl, så indrømmer vi det og kontakter selv kunden og gør opmærksom på det. Hvis en kunde opdager, at man lader en fejl passere, så tænker han: - Har de ikke styr på tingene? Hvad kan ellers gå galt? Det ønsker vi ikke og desuden kan kunderne godt lide, at vi er mennesker.

Niels E. Nielsen er faktisk slagter af uddannelse og Johnny Waygaard er lastvognsmekaniker.

- Selv og jeg har været vognmand i snart 30 år, så er der stadig noget fra tiden som slagter, der hænger ved. Det handler om respekten for mennesker. Hvis vi i den lille slagterforretning på Frederiksberg solgte noget kød, som ikke var i orden, kunne vi være sikre på, at kunden stod der næste dag. Der lærte jeg, at man altid skal kunne se sine kunder i øjnene. Og det gælder den dag i dag.

Oprindelig er de to vognmænd (de er fælles om firmaet og har begge titel af direktør, men foretrækker ordet vognmand) selvstændige Pakke-Trans folk og lærte dér hinanden at kende og talte i lang tid om at gøre noget sammen. Johnny startede for 15 år siden JTW med en bil, men for tre år siden gjorde det alvor af al snakken og slog de sig sammen. Johnny manglede lokaler, og dem havde Niels i Smørum, lidt uden for København, hvor firmaet nu ligger.

Og det blev starten på et frugtbart partnerskab, som i dag rummer 60 biler og 80 medarbejdere og et godt omdømme i TJW Transport og TJW Teknik Transport.

Kundernes opgaver

Firmaet er vokset støt og har i kraft af sin personalepolitik intet besvær med at rekruttere nye folk.

- Vi får oftest en 10-15 kvalificerede henvendelser hver gang, fortæller de to vognmænd, som også gør meget ud af informationen til chaufførerne, så alle ved, hvad firmaet har gang i. Et medarbejder-blad udkommer 6-8 gange om året både tryk og på mail - så også konerne derhjemme kan følge med i, hvad der sker og hvorfor manden har travlt.

- Fra start kunne vi se at vi to ikke i os selv var nok at bygge på. Derfor var vi enige om personale-satsningen før alt andet. Gode medarbejdere og gode mellemledere er afgørende, og det har båret hele væksten. Chaufførerne er vores salgsstyrke og vil vi være det bedste transportfirma, skal vi også have de bedste chauffører, lyder det fra de to partnere.

Derfor har de valgt en firmakultur, så medarbejderne kan lide at være i firmaet, og derfor er der etableret små teams, hvor folk arbejder sammen på tværs. Det er også noget, som kunderne sætter pris på.

- Vi er gode til at lytte til vores kunder og udføre de opgaver, som de ar brug for, og så er vi faktisk også dygtige til at udnytte materiellet godt. Starter én kl. 6 om morgen og kører til kl. 15-16, så sætter vi en ny mand på kl. 18 og lader ham køre til kl. 02, så vi får materiellet ud at køre to gange på en dag, fortæller Johnny.

Orden i tingene

De lægger vægt på, at tingene er regulære og i orden. Derfor slår de ned på brud på reglerne:

- Vi vil være en virksomhed, der har orden i tingene. Jeg forstår ikke når ældre vognmænd er så tossede på køre-hviletids reglerne, for som jeg ser det, så er det jo med til at få pris-niveauet op, hvis alle overholder reglerne, mener Niels.

- Desuden går vi meget op i arbejdsmiljø og i farligt gods, hvor vi har en specialist ansat. Mange virksomheder er bange, når Arbejdstilsynet kommer. Det er vi ikke vi siger ”kom indenfor”. Det er også et kvalitetsstempel, at vi ikke går på kompromis med kørehviletids-regler, farligt gods og arbejdsmiljø. Det er med til at gøre os til en attraktiv virksomhed.

- Der kan ikke snydes med tachografen og det har vi det fint med. Friske chauffører laver færre skader. Måske kunne man tjene lidt mere ved at pine dem igennem de sidste ekstra timer, men der er jo her skaderne kommer, både på mennesker og materiel. Der er ingen grund til at presse citronen. En skade svarer hurtigt til hele dagsomsætningen. Friske motiverede chauffører er bedst – og folk kan også lide at have et ansvar selv og vi informerer grundigt, når der kommer nye regler – også i form af en quick-meddelelse til alle: ”Husk det nu…”

Gå nu hjem

Men hvor meget kræver firmaet af cheferne.

- Jeg har været med i så mange år, at jeg for længst ville være folkepensionist, hvis jeg talte timerne. Men i dag har vi normal arbejdstid, og har vi ferie, så har vi ferie. Er den ene her ikke, så er den andet. De er fordelen ved at være to, fortæller Niels.

Men det er dog først inden for de seneste år, at de har kunnet holde nogenlunde normale arbejdstider.

Johnny: Tiden går stærkt, når du er i firmaet, selv om arbejdsdagen måske når op på 12 timer, så føles det jo ikke hårdt. Men da vi begyndte i Sverige, arbejdede vi 60-80 timer for at starte de seks biler op. I den situation skal der noget manpower til.

Men vi holder fri når vi kan, eller møder sent en dag. Det er maget fleksibelt. Og man skal jo have hjernen renset, så man er klar næste dag.

Niels: - Jeg har som sagt været med længe og har prøvet at have for travlt, så jeg kan genkende mekanismerne og se, at nu skal jeg vist slappe af, eller jeg kan sige til Johnny: Gå nu hjem, du har to børn derhjemme.

- Når der er brug for det kan vi virkelig løfte hårdt, men når alting spiller, så der er ingen grund til at være her blot for at være her. Og vores folk kan se. Vi har fire disponenter, og de kan selv. Vi snakker da om tingene, men vi går ikke ind og kontrollerer alt muligt. Hvad skulle vi blande os i det for. Vi ser tallene på bundlinjen og hvordan bilerne udnyttes, siger de to, som går ind for frihed under ansvar. Definér opgaverne og lad folk klare dem.

- Vores koner arbejder her også. Men bygningen er indrettet, så de går til højre ind til administrationen og vi går til venstre ind forbi disponenterne. De to kvinder styrer regnskaber og bogholderi.

Privat kommer de dog ikke så meget sammen. - Vi mødes da af og til, men til daglig ser jeg jo mere til Niels er til min kone, så det må vist være nok, siger Johnny med et skævt smil.

Mobil teknologi

Teknologien spiller en vigtig rolle i hverdagen. Niels kom i sin tid fra en GLS-vogn, hvor teknologi og stregkoder var langt fremme.

- Men jeg kunne se, at der var to gange om måneden, hvor det hele blev lagt ned – den 20. når der skulle laves løn og den 1., når der skulle faktureres. Der var et helt utilgiveligt pres på administrationen, så det skulle vi undgå her. I dag booker vi vores ordre via C5 mobil og sender sms ud til vognenes biltelefoner. Når opgaven er sluttet går besked tilbage til C5’eren, at der er brugt x antal timer. Tallene kontrolleres og er klar til fakturering. Vi kan faktisk opdatere elektronisk til fakturering, hver dag når vi går hjem.

Det har givet en fantastiske ro i firmaet. De næste bliver, at vi skal afregne løn over telefonen også. Vi har systemet men har ikke turdet rulle det helt ud endnu. Chaufførerne skal først uddannes til at bruge det. Men snart kan vi gøre hele dagen op hver aften, fortæller Niels

- Vi skal have glattet toppene ud. Det handler jo blot om at gøre tingene simpel. Det er jo ikke så svært.

Der er GPS i alle biler og trailere. - Vi bruger det ikke til kontrol, men hvis en kunde skal have trukket noget med ned fra Nordsjælland kan vi lige kalde den nærmeste op bil, og sige ”kan du ikke lige tage det med”. Nogen vil kalde det overvågning, men hvis man har rent mel i posen, er der jo ikke noget problem. Men man skal være ærlig overfor medarbejderne. Vi tror på dem, og det er vigtigt, at de også tror på os.

TJW Teknik Transport

Firmaet har både almindelig palletransport og distribution af reservedele til en lang række bilmærker. Og så har man teknik-transporten i JTW Teknik, hvor kunderne selv booker via internet.

- Bilerne er tomandsbetjente hvor vi kører kopimaskiner for Xerox, HP, ja dem alle sammen minus en enkelt, Vi har luftaffjedrede vogne elektriske sækkevogne og specialuddannede chauffører og så har vi Per Mørup, som styrer afdelingen og har arbejdet med teknisk transport i 15 år. Kopimaskinerne samles i hoveddelene, testes og fejlrettes om fornødent i selve TJW Telnik Transport, inden de bringes ud til kunden.

Det kan også være vaskemaskiner eller special-opgaver med kran. Det klarer vi også, selv om det er noget helt andet end palletransport. Vi installerer it-produkter så langt ind, som vi kan få lov til det hos kunden, fortæller de to.

De oplever, at det går stærkere med disse opgaver: - Vi har fået et godt navn, men går heller aldrig på kompromis. Vi udfører det vi kan, men behøver ikke spille smart. Er der noget vi ikke kan klare, siger vi det eller formidler kontakt til nogen som kan. Det synes vi også er en kvalitet

Ingen beskidte biler

På samme måde accepterer de to vognmænd ikke, at bilerne er beskidte eller beskidt arbejdstøj. Der er fuld uniform, hvilket skaber en korpsånd. Alt skal være i orden. Går der en pære på bilen skal den skiftes med det samme, vi vil ikke have biler der er halvlasede i kanterne. Det hører til vores service og kvalitet.

Der skal være styr på tingene. Også økonomien: - Hvis man ikke tjener penge, må man finde ud af, hvad der er galt og straks rette op på det. Det duer ikke at sige ”nå, tjente vi penge i denne måned, det var da heldigt”. Man skal vide nøjagtigt, hvorfor det gik godt, siger Johnny og Niels tør godt sige, at de to vognmænd dag har så meget fingertouch, at de ved, hvordan det er gået, allerede inden pigerne kommer med tallene.

Et godt grin

De er begge typiske iværksættere

- Var jeg ikke vognmand var jeg blev selvstændig på et andet felt, siger Niels, som trives i hverdagen og som ikke mindst sætter pris på et godt grin i hverdag. Også selv om man har travlt.

Johnny: Det kører godt i dag, men jeg havde ikke drømt om, at jeg ville kunne køre mine børn (en dreng og en pige) i skole om morgenen, men det kan jeg faktisk flere gange om ugen. Det er en fornøjelse at være mere inde i far-rollen. Det kunne jeg ikke på samme måde med den ældste, da hun startede i skolen.

Niels har tre børn, hvoraf de to er hjemmeboende: - eg har altid prioriteret at være med, når børnene skule noget – kørt dem til sport, fulgt kampene, og så videre.

To motorcykler

Fritiden? Forretningen er faktisk deres hobby

- Der bliver da tid til badminton, og sommerhuset med en lille jolle er pragtfulde ting, men forretningen er vores største interesse.

- Åh jo. Der er jo også motorcyklerne. De kører begge to motorcykel og har haft nogle fede ture sammen og kan da godt finde på at tage motorvecyklen ud til kunder, du kender godt. Det er sofamaskiner, flydere, store Suzuki’er, fortæller de.

- Som det næste vil vi meget gerne starte op i Jylland. Men det skal gøres ordentligt.

Der er forskel på at dække Sjælland/ Lolland-Falster og så blive landsdækkende. Men gør vi det, så gør vi det 100 procent. Vi oplever et vist pres fra kunderne om at tage skridtet.

”Hvornår starter I”, spørger de. Vi skal have fundet de rigtige folk, så er vi i gang, fortæller de.

Jysk satsning

- For efterhånden som man får styr på butikken, så får man lyst til at gå videre, når kunderne ønsker det. Vi har allerede fremmede vognmænd i Jylland, men vi vil gerne være synlige med vores logo. Det skal vi bruge 2008 til. Og vi skal have én med derovre fra – for vi skal ikke køre en jysk virksomhed fra Smørum, det kræver knowhow og lokalkendskab. Fra én som er lige så begejstret, som vi er.

- Men vi ønsker ikke at blive store for størrelsens skyldt. Det handler om at dække vores kunders behov. Også skal vi også kunne tjene penge. Ellers gør vi det ikke.

- Vi er iværksættere begge to, men heldigvis er vores koner lige modsat, så de formår at samle trådene op. Men skal ikke kaste bolden ret langt hen til os, før vi samler den op, siger Johnny Waygaard og Niels E. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08