23948sdkhjf

Balsal i lommestørrelse

Den nye Citroën Nemo er skræddersyet til tætte bymiljøer med snævre gader og kamp om p-pladserne

Den nye Citroën Nemo er skræddersyet til tætte bymiljøer med snævre gader og kamp om p-pladserne



Af Lars Lassen

BORDEAUX - Umiddelbart kunne man fristes til at tro Citroën Nemo – og søskendebilerne Peugeot Bibber og Fiat Fiorino – ikke kan bruges til meget andet end at flytte et par æsker med fyldte chokolader. For Nemo fylder ikke ret meget i bybilledet med en længde på sølle 3,86 meter og en bredde og højde på 1,72 meter.

Men indtrykket snyder.

Nemo har en varerumsvolumen på 2,5 kubikmeter og en længde på 1,52 meter, 1,05 meter mellem hjulkasserne og en højde på 1,18 meter. Det er ingen balsal, men med en lasteevne på 610 kilo, så er der faktisk en ægte og ganske brugbar varebil gemt i Nemo.

Varerummet kan i visse versioner udvides, da passagersædet kan foldes sammen og højre halvdel af varerumsadskillelsen kan svinges frem, så der bliver en halv meter ekstra plads at gøre godt med.

En læssehøjde på 53 centimeter ved de asymmetriske bagdøre giver sammen med skydedøren i siden optimal adgang til varerummet, der kan nås uden at skulle ind og kravle.

Varerummet kan aflåses separat.

Albuerum

Når Citroën har prioriteret plads i varerummet, så kunne man frygte at førerkabinen var en lidt klemt oplevelse. Men også her overrasker Nemo positivt. Der er masser af albuerum og benplads. Rattet kan justeres i både højde og afstand, så de fleste brugere bør kunne finde en god og komfortable kørestilling bag rattet i Nemo. Indretningen virker både ergonomisk velgennemtænkt og betjeningsvenlig.

Udstyrsgraden er rimelig for en varebil. Airbag i førersiden er standard, mens passagerairbag og sideairbags er ekstraudstyr. Der er naturligvis ABS bremser – med skivebremser på forhjulene og tromlebremser på bagakslen. ESP findes ikke (Fiat skal angiveligt have lovet ESP senere i produktionen).

Nemo leveres enten med en benzinmotor (der ikke kommer til Danmark) eller en 1.4 liters HDi dieselmotor på 70 hk og 160 Nm, der er kombineret med en femtrins gearkasse. Citroën lover Nemo i dieseludgaven kører 22 kilometer på literen.

Testturen vest for Bordeaux – hvor der er ganske fladt – viste at dieselmotoren har et respektabelt kraftoverskud, selv om den ikke ligefrem indbyder til livligt kørsel. Nemo styrer præcist og er let at holde på ret kurs både med og uden læs.

Den eneste svaghed er en noget nervøs affjedring, der registrerer selv små ujævnheder på vejen. Det er ikke så markant, at det er et alvorligt problem. Men lange køreture bliver ikke Nemo’s favoritdisciplin, før der sker forbedringer.

Nemo kommer til Danmark i marts 2008. Priserne er endnu ikke fastsat.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093