Havnene kan aflaste
De danske havne håndterede sidste år 107 millioner tons gods. En stigning på otte procent siden vi fik Storebælt og Øresundsbroen.
- 75 procent af den danske udenrigshandel kommer til eller forlader landet på skib. Hvis der ikke er denne effektive transport, går vores samfund i stå. Jeg vil opfordre landspolitikerne til sammen med os at bruge de næste 90 år på at udvikle havne og søtransport som et netværk af transportcentre, siger formanden for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen.
Dobbelt så meget- Alle prognoser siger, at de godsmængder, der skal transporteres, fordobles inden 2030. Det er derfor ikke en kamp mellem transportformerne men et spørgsmål om, hvordan vi bedst mulig forener kræfterne. For der er nok at tage fat på for alle, mener han, og fremhæver, at Internationale undersøgelser placerer de danske havne blandt verdens bedste.
- Det er vigtigt, at vi er åbne for nye muligheder og udnytter de eksisterende optimalt. Her er havnene et godt tilbud til det danske samfund. Der skal beskedne infrastrukturinvesteringer til – og havnene kan håndtere meget mere til aflastning af vejnettet, siger Uffe Steiner Jensen.
Generel fremgangDe seneste tal fra Danmarks Statistik viser vækst i to tredjedele af de danske erhvervshavne fra 2001 til 2006. En stabil og markant vækst findes i halvdelen af de 120 aktive erhvervshavne med godstrafik i perioden.
Kun 12 procent af havnene har haft en stabil og markant tilbagegang i godsomsætningen. Havnesektoren har altså generelt oplevet en fremgang på de fem år.