På vej mod et nyt år med nye destinationer
SAS Cargo ser frem til 2008 med store forventninger: Åbningen af to nye interkontinentale SAS-ruter giver ny kapacitet og øget markedsadgang.
Af Herbert Nielsen
De to nye ruter på tapetet er flyvninger fra København til henholdsvis Delhi og San Francisco. Delhi var i omkring et halvt år på SAS-kortet i 2001 – men så satte terrorangrebene i USA den 11. september en stopper for det. San Francisco har også tidligere været på SAS’ rutenet, men der skal vi helt tilbage til 60’erne og 70’erne, dengang SAS var et verdensomspændende luftfartsselskab med ruter til alverdens eksotiske destinationer.
- Vi har i lang tid været på udkig efter at finde den rette løsning for at kunne tilbyde vores kunder muligheden for at kunne sende luftfragt direkte mellem Indien og Skandinavien. Derfor kommer SAS beslutning meget belejligt for SAS Cargo. Åbningen af San Francisco som ny destination vil også glæde mange af vores kunder, da vi i forvejen har en del gods mellem den amerikanske vestkyst og Skandinavien, siger Kenneth Marx, SAS Cargo Group A/S’ administrerende direktør.
Ifølge planerne vil SAS starte med fire ugentlige flyvninger mellem København og Indien og tre ugentlige flyvninger mellem San Francisco og København.
Gode udsigterSAS' øvrige interkontinentale ruter bliver ikke påvirket af de nye ruter, da flyselskabet har fået tilført en ”ny” Airbus A340 til flåden, der nu tæller 12 Airbus A330 og A340 langrute-fly. I gennemsnit kan en Airbus A340 lastes med omkring 15 tons fragt pr flyvning, så det er et klart tilskud for også SAS Cargo.
Og det giver god mening at satse på mere flyfragt til USA: Ifølge statistikken fra IATA steg fragtmængderne netop til USA med 16.1 procent i årets første 10 måneder. Heraf gik 754 tons til Los Angeles, der dog ligger i nærheden. Det var en stigning på 3.9 procent, men med en direkte rute får SAS sikkert øgede kort på hånden for at øge sin markedsandel.
Voldsom indisk vækstOgså det indiske marked er i voldsom vækst, drevet frem af en boomende økonomi. Delhi er så måske ikke den mest attraktive destination i Indien, hvor Mumbai og Bangalore ligger langt over i luftfragtsvoluminer. Mulighederne for en god last østover er imidlertid gode, mens der givetvis skal kæmpes betydeligt mere for at fyldt fragtrummet på vejen tilbage til København.