Køb og salg af Nordens handling-virksomheder
Der er fortsat bevægelser og udviklinger i Nordens handling-virksomheder i 2007. Et åbent spørgsmål er tilbage her mod slutningen af året: Hvad sker der med SAS Cargo’s handlingselskab, Spirit Air Cargo?
Af Herbert Nielsen
Det er velkendt og dokumenteret i SAS’ egne kilder, at der herimod årets slutning, og sandsynligvis på et styremøde den 17. december, træffes endelig aftale om fremtiden for blandt andet Spirit Air Cargo, der i dag er et selvstændigt selskab, ejet af SAS Cargo.
Skal det forblive sådan, eller vil SAS og SAS Cargo se en fordel i at afhænde virksomheden? I så fald siger vedholdende rygter i branchen, at Menzies Aviation har positioneret sig som potentiel køber. Det benægtes hårdnakket af SAS Cargo og SAS, men dele af den danske presse har noteret, at Menzies Aviation faktisk har været i forhandlinger med de danske fagforeninger om kommende overenskomstforhold.
Menzies Aviation er heller ikke ny i Skandinavien: Selskabet overtog her i efteråret Finnair's handlingselskab Northport, der driver virksomhed inden for passagerhandling på Oslo Gardermoen i Norge og Stockholm Arlanda i Sverige.
SturupDesuden overtog Menzies Aviation også i august handlingselskabet Malmø Air Cargo på Sveriges Malmø Sturup Lufthavn, hvor selskabet netop har indviet sin nye fragtterminal på 4,500 m².
Samtidig meddelte det danske Novia her i november overtagelsen af passagerhandlingen i Malmø Sturup fra den 1. december, således at Novia nu er repræsenteret i både Stockholms, Gøteborgs og Malmøs lufthavne. Foruden altså stamlufthavnen i København.
Danmark og FinlandInden alt for længe vil det også vise sig, hvordan det er gået med planerne i Billund Lufthavn for en outsourcing eller reelt frasalg af fragthåndteringen i Vestdanmarks lufthavn.
- For at forberede os til fortsat vækst skal der foretages væsentlige investeringer af en størrelse, som Billund Lufthavn A/S vanskeligt selv kan magte. Vi er imidlertid overbevist om, at der blandt internationale handlingsselskaber vil være stor interesse for at indgå i et tæt samarbejde og eventuelt partnerskab med Billund Lufthavn om at løfte større eller mindre dele af de opgaver, Cargo Center Billund hidtil selv har løst, sagde lufthavnens direktør, Jørgen Krab Jørgensen, i september, hvor han også forudså, at en løsning kunne forventes inden for 6-12 måneder.
Og det betyder jo, at en afklaring vil finde sted inden for de første måneder af det nye år.
Også i Finland er der muligvis en større ændring på vej: Finnair Cargo har nu adskilt fragtsalget og fragthåndteringen, der er lagt i et eget, 100 procent Finnair-ejet selskab. Samtidig ventes markedet på meldingen om en beslutning på opførelse af en ny luftfragtterminal i Helsingfors. En melding, der har trukket længe ud samtidig med, at Finnair og Finnair Cargo har rullet jerntæppet net for enhver information om projektets status.
FrasalgDerfor venter man, at Finnair inden længe vil offentliggøre en beslutning om frasalg af fragthåndteringen. Og den kommende terminal vil så blive opført af en ny ejer inden for kredsen af internationale udbydere.
Menzies igen? Eller WFS? Eller en helt tredje?