2008 bliver infrastrukturens år
Sjældent har der været så stor opmærksomhed om en regerings-kommissions gøren og laden, som tilfældet har været med infrastruktur-kommissionen, som fremlægger sit syn på fremtidens transport i begyndelsen af det nye år. – Også udsigt til en vis afmatning i 2008
Af Finn Bruun
En del er allerede sivet ud, ligesom der har været midtvejsrapportering, som dog ikke har drejet sig så meget om milliard-investeringer som ideer i den lidt billigere ende.
Udgangspunktet for godstransporterhvervet har dog hele tiden været, at der er behov for virkelig at få gjort noget ved de enorme trængselsproblemer.
Alle er enige – uanset transportform – om at det hele ikke kan gå videre på den vante måde, hvis samfundets skal udvikle sig som hidtil og der er accept af, at det kræver både investeringer og nytænkning.
Havnene lægger vægt på, at spille en rolle, som transportcentrene og få åbnet for at tænke i netværk og har derfor forventninger til at Infrastrukturen ikke kun kommer til at handle om motorveje men også tilrettelægges så lastbilerne i højere grad kommer ud at sejle noget af vejen. Det er noget billigere, end at bygge nye motorveje, mener han.
Men forventningen blandt vognmændene er, at der nu bliver taget fat om det efterslæb, som DTL oplever, der har samlet sig sammen omkring både vedligeholdelse og udvidelse af vejnettet.
Og selv om han ikke er i tvivl om, at der bliver konkurrence om, hvem der skal have skal idel de offentlige kroner, som ventes givet ud til næste år - der er f.eks. tunge sager som lønstigningsforventninger og kvalitetsreform - så mener DTL-direktør Erik Østergaard, at infrastrukturen til næste år bliver et af de altoverskyggende emner for transporterhvervet.
Trafikanternes penge- Det står klart, at staten har indtægter på 50 milliarder om året fra trafikken, mens der kun bliver givet 7,5 ud til investeringer i veje og 7,5 mia. til vedligeholdelse plus 2,5 mia. til skinnerne. Det betyder, at der er mange penge til rådighed inden staten reelt skal ud og hente nye penge, og jeg mener derfor, at der skal lægges op til en fordobling – omkring 30 mia. kr. til vejene, siger Erik Østergaard, som vurderer, at det er en simpel nødvendighed at få rettet om på de store samfundsøkonomiske tab, der er følgen af den store spildtid, som hans medlemmer oplever på de mest belastede vejstrækninger.
- Det betyder, at vores produktivitet er faldet med 15-20 alene af dem grund, siger Erik Østergaard, og det er ikke holdbart, siger Erik Østergaard, som peger på, at både godstransporten og passagertransporten må lettes.
Samtidig har han forventninger til, at der til næste år også tages hul på konkrete overvejelser om Intelligente Trafiksystemer, ITS, som også kan være med til at tage presset at vejnettet: Meget kan opnås ved f.eks. at ”vende” nogle vognbaner, så en der bliver ekstra spor til rådighed i den retning, som er mest presset og omvendt, når myldretrafikken går den modsatte vej.
- Her kan der virkelig opnås forbedringer, fastslår Erik Østergaard, som til næste år også har forventninger til at det lykke at samle de forskellige godstransportstrategier til en samlet plan for en målrettet indsats.
Og så vurderer han, at 2008 bliver knap så transport-hektisk som de sidste 3-4 år har været. Selv om prognoserne fortsat taler om stigende godsmængder, så hæfter han sig også ved, at OECD vurderer, at væksten herhjemme kommer ned på 0,8 procent.
- Så der er udsigt til en vis afmatning i forhold til tidligere, siger han.
2008 er også året, hvor det nye Folketing og den nye transportminister for alvor skal på banen.
- Her vil vi bruge en stor del af vore kræfter på at få et godt samarbejde med politikerne, siger Erik Østergaard.
RetssikkerhedenOgså Michael Svane, som er direktør i HTS, mener, at der bliver behov for et godt samarbejde med politikerne i 2008. Ikke kun på grund af de store milliardinvesteringer i infrastruktur på vej og bane, som han betragter som noget nær livsvigtige og som skal diskuteres til næste år - og helst i en større sammenhæng end blot på finanslovs-niveau -men også fordi han mener, at der til næste år skal slås et ekstra slag for retssikkerheden, så transportvirksomhederne ikke kommer i klemme i alt for vilkårlige fortolkninger af køre-hviletidsreglerne.
Han vurderer, at 2008 betyder et lidt nedsat tempo i transporterhvervet, hvis vurderingen fra OECD holder.
- De samfundsøkonomiske udfordringer bliver heller ikke mindre, af den økonomiske uro i kølvandet på problemerne på det amerikanske boligmarked, som forplanter sig hertil.
Det stiller ekstra krav til transportverdenen om at kunne vise alvoren i ønskerne om investeringer, mener Michael Svane, som forventer et år med mange udfordringer for transporterhvervet. Herunder også cabotage-problemerne som følge af tysk ønske om særregler, der vil ramme danske eksportvognmænd hård, hvis ikke der bliver vist handlekraft i EU-sammenhæng.