Transportgruppen klar til at satse
Det er ikke udfordringer, der mangler, nu hvor Transportgruppens nye adm. direktør Peter Bjerregaard, for alvor sætter sig i chefstolen i Brøndby. Chaufførmanglen er fortsat akut, der skal stadig lægges mange kræfter i for at få et fornuftigt overskud i dagligdagen, og så skal man til at ændre organisationen fra at ligne et andelsselskab til at være et egentligt aktieselskab
Af Finn Bruun
Transportgruppen A/S er nemlig både et paraply-selskab for 19 selvstændige vognmandsvirksomheder og en del af Post Danmark, som ejer 51 procent. Det gode ved situationen for Peter Bjerregaard er, at han ikke er ny i firmaet. Han kender alle udfordringerne, for han har været der siden 2003 år med salg som arbejdsområde og senest i stillingen som salgsdirektør. Desuden har bestyrelsen netop udstukket rammerne for de kommende tre år, så fokus ligger klar. Der bliver tale om nogle nye tiltag og produkter, som han endnu ikke kan løfte sløret for, men banen er ryddet for en satsning på fremtiden.
Transportgruppen skal ikke integreres i Post Danmark, men fortsat være ”sin egen” med speciale i styk- og pallegods, selv om samarbejdet mellem Post Danmark og tilhørende selskaber Budstikken og PLN hele tiden skal udvikles.
- Vi skal jo være en one-shop virksomhed, og en dag kan vi nok nøjes med én fælles faktura uanset, hvor kunden henvender sig, men så langt er vi ikke nået endnu, siger Peter Bjerregaard, der er 47 år og har baggrund inden for salg, bl.a. hos Q8.
DriftenHan koncentrerer sig foreløbig om at få driften i Transportgruppen til rulle bedst muligt – salget har han i øvrigt ikke kunnet give helt slip på, men her er en løsning inden for rækkevidde. Der er betydelige forventninger til et nyt ERP-system, som der investeres nogle millioner i, og som skal lette og smidiggøre de daglige arbejdsgange i Transportgruppen.
- Vi er jo en meget driftsorienteret virksomhed. Og der skal i dag lægges meget manpower i for blot at tjene lidt. Der er ikke noget, der kommer ikke af sig selv, siger Peter Bjerregaard, som erkender, at det er en lidt speciel branche.
- Man skal måske nok være en anelse skør, for at trives her, men jeg kan lide den direkte facon, som vi har. Tingene bliver sagt kontant uden skjulte dagsordener, og det passer mig fint, siger han.
Den største vanskelighed i øjeblikket er den alvorlige chaufførmangel.
- Vi kan simpelthen ikke få, så mange chauffører, som vi har brug for. Så der sker oftere at vi må sige nej til nye opgaver end ja, siger han og vurderer, at den store fremgang i byggeriet har suget mange chauffører til sig.
- Chaufførjobbet er jo relativt lavtlønnet og det kan være fysisk hårdt, så man skal kunne lide det for at blive hængende, mener han og nævner, at der jo også stilles krav til chaufføren om at yde service. Udenlandske chauffører er en mulighed, som man også benytter sig lidt af i Transportgruppen, og erfaringerne er faktisk gode.
- Vi oplever deres holdning som absolut service-indstillet, selv om der naturligvis kan være lidt sprogproblemer. Det er jo vigtigt, at chaufføren kan komme hjem til vognmanden med de ønsker, som han oplever, at kunden har. Vi går meget op i, at vores kvalitet skal være i orden, og at der udføres en dokumentation. Chaufføren skal kunne klare scanningen og i det hele taget kunne benytte IT-værktøjerne.
Priserne kom medMen vanskelighederne med at kunne nå alle opgaverne, har dog haft den positive effekt, at det smitter af på priserne.
- Godsmarkedet har været positivt, og det har givet bedre priser, hvilket vi dog også har trængt til længe. Der er jo en del vognmandsvirksomheder, som er gået ned inden. Så vi er tilfredse med, at der er lykkedes at få kundernes forståelse for priserne, siger Peter Bjerregaard, som er spændt på, hvordan de tegn på en vis stilstand, som man nogle steder kan iagttage, vil virke i praksis.
- Situationen har jo længe betydet, at der ikke er sket særlig mange forskydninger i markedet. Chaufførmanglen, som jo ligger på 2-3.000 mand herhjemme, har jo været et vilkår for alle. Nu bliver markedssituationen måske lidt mere normal, når det ikke længere er sælgers markeds, men svinger over med transportkøbernes marked, siger han og håber, at det tilsvarende vil få flere chauffører, som er gået til byggeriet til at vende tilbage til rattet, selv om bødekataloget jo har den modsatte virkning.
Svært at få vækst- Vi går ind for alle de regler, som kan forbedre sikkerheden for vores chauffører og øge trafiksikkerheden, men bøderne for småting er kommet helt ud på overdrevet, siger han.
- Arbejdskraftmangelen har betydet, at vi ikke har kunnet vækste. Til gengæld har vi koncentreret os om kundernes behov. For vi oplever, at det ikke så meget er prisen, der er afgørende for kunderne, hvis tingene fungerer godt. Så er de meget trofaste, men hvis ikke man holder, hvad man lover, så er der en hurtig reaktion. Derfor skal vi hele tiden udvikle vores kvalitet og sikre, at fristerne bliver overholdt.
Peter Bjerregaard lægger ikke skjul på, at målene er store i Transportgruppen i dag efter, at man er blevet en del af et større transportmaskineri. Det betyder, at man kan tilbyde kunderne hele paletten lige fra breve på 50 gram til paller på 1000 kg.
- Vi har hele pakken på én gang, og den er der ikke andre der har, siger han og nævner, at man også vil styrke sig på dag-til-dag leveringer, specialleverancer og tidsbestemte transporter og tænke i nye produkter i det hele taget.
I øjeblikket er man som Post Danmark partner sammen med Budstikken og PNL (Pan Nordic Logistics AB – pakkedistribution) ved at konvertere Transportgruppen gods til de andres verdener – og omvendt, så man sammen kan få et forbedret set-up. Foreløbig er de overordnede rammer på plads.
Lokomotiv- Vi skal være 100 procent fokuseret på driften, som hele tiden skal udvikles og samtidig skal vi være lokomotiv for en positiv udvikling for vore 19 vognmands-ejere og understøtte dem også IT-mæssigt, som vi hele tiden er med fremme. F.eks. vil vi gå helt væk fra de traditionelle fragtbreve og køre den funktion elektronisk med scanning som dokumentation for leverings og kvalitet.
- Derfor satser vi på både leveringskvalitet, scannings-dokumentation, økonomi og medarbejdertilfredshed. Det skal sammen med overgangen til en mere aktieselskabsorienteret tankegang skabe en virksomhed i fortsat fremdrift, selv om det naturligvis kræver en vis tilvænning for os alle sammen. Men vi har vi fået grønt lys fra bestyrelsen til forretningsplanen, så vi glæder os til at tage fat, siger Peter Bjerregaard.
Transportgruppen A/S har i alt ca. 1.100 medarbejdere og 900 køretøjer distribuerer gods i Danmark. Virksomheden råder over to centrale fragtcentre i Brøndby og Taulov, suppleret med 17 regionale fragtcentraler samt varehoteller i København, Århus og Taulov.
Peter Bjerregaard er gift, bor i Tåstrup og har to drenge på 10 og 13 år. Han er tidligere håndboldspiller på divisionsniveau – indtil knæskaderne sagde stop. I øjeblikket står der Transportgruppen på det meste af hans døgns 24 timer, men han er ellers aktive motionscyklist med adskillige deltagelser i motionscykelløbene Århus-København og Sjælland Rundt.