Skadeligt cabotage-forslag
Danske lastbiler har hidtil kunnet køre et ubegrænset antal ture i Tyskland i 1-2 måneder. Det foreslås reduceret til tre ture på syv dage. - En voldsom begrænsning af det frie marked, mener direktør Michael Svane, som på vegne af HTS og ITD er gået til ministeren med sagen.
Kommissionen har foreslået nye regler for lastbilers mulighed for at køre indenrigskørsel i et andet EU-land (cabotage). Forslaget drøftes i øjeblikket i Europa-Parlamentet og i Ministerrådet. Efter de gældende regler har danske lastbiler f. eks. måtte køre et ubegrænset antal ture i Tyskland i 1-2 måneder. Med de nye regler bliver det reduceret til tre ture på syv dage.
Ifølge regeringen analyserapport om vejtransportbranchen fra april 2007 kørte danske lastbiler i 2005 ca. 12 mia. tonkilometer i international transport. Det svarer til, at lidt over halvdelen af transportarbejdet med danske lastbiler er international transport. Og hovedparten går til Sverige og Tyskland, hvor sidstnævnte vil lukke deres marked, selvom de nye EU-regler endnu ikke er vedtaget.
De nye tyske regler, der ligner Kommissionens forslag til EU-regler, vil ifølge HTS’ oplysninger blive indført i Tyskland pr. 30. april 2008, selvom dette er i strid med de gældende EU-regler. HTS og ITD, der er brancheforeninger for det danske vognmandserhverv beder i et fælles brev transportministeren om at gribe ind.
Tyskland lukker markedet- Kommissionens forslag til cabotage skader den danske vognmandsbranche. Det er uanset hvordan man vender og drejer det en voldsom begrænsning på det frie marked og et forslag der går i den helt gale retning. Forslaget har allerede haft den konsekvens at Tyskland reelt lukker deres marked pr. 30. april selvom det er i strid med de gældende EU-regler. Derfor har vi nu rettet henvendelse til transportministeren, siger erhvervspolitisk direktør i HTS, Michael Svane
- Samtidigt opfordrer vi til fælles EU-regler, der åbner markedet og ikke lukker dem, sådan som Kommissionen har foreslået. Vi har svært ved at se, at regeringen i sidste ende kan støtte et forslag om cabotage, der reelt er en indskrænkning af det indre marked og voldsomt hæmmende for den fri konkurrence i EU, siger han.