23948sdkhjf

Voldsomt vrid på maut-skruen udsat

Forbundsregeringen i Berlin har udskudt kraftig mautstigning, men branchekilder vurderer, at forslaget om ’mautspredning’ dukker op igen

Forbundsregeringen i Berlin har udskudt kraftig mautstigning, men branchekilder vurderer, at forslaget om ’mautspredning’ dukker op igen



Af Lars Lassen

Selv om eurocentene fra mauten klinger ind i den tyske forbundsstatskasse i rekordtempo, så går det åbenbart ikke rask nok for Forbundstrafikministeriet i Berlin.

Men forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensees forsøg på at få gennemført en såkaldt maut-spredning, der ville øge mauttaksterne med helt op til 52 procent, led en krank skæbne på et møde i regeringskabinettet i starten af december.

Et flertal af ministerkollegerne i den konservative-socialdemokratiske koalitionsregering lod simpelthen forslaget om maut-spredning forsvinde ud i den blå vinterluft, da man vedtog den omfattende klimapakke, som takstforhøjelsen på mauten skulle have været en del af.

Det skal blandt andet være en henvendelse fra de tyske vognmænd via brancheorganisationen BGL til forbundskansler Angela Merkel, der sendte takstforhøjelsen på køl.

Men samme sted tvivler man på, at ideen om maut-spredning er endegyldigt skudt ned.

Maut-spredning

Den officielle begrundelse for maut-spredningen er, at man vil ’straffe’ de værste miljøsyndere økonomisk. Det skal tilskynde dem til at investere i mere moderne og miljøvenlige lastvogne.

Derfor stiger mauten med hele 6,2 eurocent (50 øre) per kilometer for de mest forurenende motorklasser, hvilket svarer til et takstspring på 52 procent.

Til gengæld slipper lastvogne med de miljøvenlige Euro5 motorer med en mere beskeden takststigning på 0,6 eurocent (5 øre).

Eftermontering af partikelfilter på eksempelvis Euro2 og Euro3 motorer kan dog tage brodden af takstforhøjelsen.

Forslaget fik en ublid medfart både indenfor og udenfor Tysklands grænser.

Tyske modkrav

De tyske vognmænd i BGL afviser Forbundstrafikministeriets argumenter om miljøfremme og påpeger, at selv de allermest miljøvenlige lastvogne med euro5 motorer skal betale mere.

- Det er kold kassetænkning, fastslog forretningsfører i BGL, professor Karlheinz Schmidt inden forslaget faldt.

Hos de tyske speditørers brancheorganisation DSLV vil man kun acceptere maut-stigningerne, hvis Forbundsregeringen opfylder det oprindelig løfte om fuld mautkompensation til de tyske transportvirksomheder. Hidtil har branchen kun fået kompensation for 250 mio. euro, mod de 600 mio. euro, der oprindeligt blev lovet, da maut-ordningen blev vedtaget.

Et krav som får opbakning fra BGL, hvor man forventer, at forslaget om maut-spredning genfremsættes, når en stor rapport om trafik og miljø bliver færdig næste år.

Dansk vrede

I danske ITD får det tyske forslag også en nedadvendt tommelfinger. Blandt andet fordi forslaget kommer få måneder efter, at vejskatten blev sat op.

- Nye tyske maut-stigninger er aldeles uacceptable for både dansk og europæisk godstransport. Specielt set i lyset af, at Tyskland i år forventer en rekordindtjening på mauten på 3,3 milliarder euro, siger ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen, Padborg.

ITD skønner, at maut-spredningen vil koste danske lastbiler omkring 60 millioner kroner årligt, hvis takststigningen bliver en realitet.

- Som randstat rammes Danmark og dansk erhvervsliv ekstra hårdt af stigninger i den tyske maut. Transportomkostningerne er i forvejen steget kraftigt som følge af udviklingen i oliepriserne. I stedet for nye mautstigninger har europæisk godstransport behov for, at tyskerne åbner op for en bedre udnyttelse af de tyske veje, mener Mogens Therkelsen.

Han nævner, at indførelse af modulvogntog og en indskrænkning af de tyske kørselsforbud vil have en langt større miljøeffekt end nye afgifter.

- Vi appellerer også til de danske politikere om at få EU-Kommissionen til at gribe ind over for tyskernes forsøg på at begrænse den frie vareudveksling i Europa, slutter Mogens Therkelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062