Modulvogntog med vokseværk
Udsigt til en fordobling af det danske modulvogntogsforsøg
Af Lars Lassen
Når modulvogntogene næste år begynder at rulle ud på en nøje afgrænset del af det danske vejnet, så kan de formentlig se frem til en kraftig udvidelse af ’kravelgården’ inden for kort tid.
Vejdirektoratet har nemlig beregnet, at det ’module danmarkskort’ næsten kan fordobles for en investering på 42 millioner kroner. Det er kun halvdelen af de 85 millioner kroner, der allerede er bevilliget til tilpasning af den del vejnettet, der er omfattet af forsøgsordningen i den nuværende form.
Allerede inden modulvogntogsforsøget blev vedtaget sidste år, var der et kraftigt pres fra en række transportcentre og havne – der ikke var indtegnet på modulvogntogenes Danmarkskort – for at komme med i forsøget.
Det er prisen for at inkludere blandt andet havne som Køge, Odense, Aabenraa, Hanstholm og Gedser, som Vejdirektoratet nu har beregnet.
Politisk opbakningEn række medlemmer af Folketinget har i forvejen erklæret, at de pågældende logistiske knudepunkter bør inkluderes i forsøget, så der er reel udsigt til at en udvidelse bliver en realitet.
- Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, ønsker, at de ekstra 42 millioner bliver afsat på finansloven, og det er vi meget tilfredse med i DTL, siger cheføkonom Ove Holm fra Dansk Transport & Logistik.
Vognmandsorganisationen hilser beregningerne fra Vejdirektoratet velkomne.
- Det er vigtigt for udviklingen af transporterhvervet, at der kommer gang i modulvogntogene i Danmark – og gerne så mange steder i landet som muligt. Det gavner erhvervets effektivitet, og det gavner miljøet, fordi mere gods kan transporteres med mindre udledning af bl.a. CO2, udtaler Ove Holm.
Endeligt vejnetFærdselsstyrelsen udsender i nær fremtid den bekendtgørelse, der fastsætter de tekniske betingelser for modulvogntog. Senere udsendes den bekendtgørelse, der fastlægger det endeligt godkendte modulvogntogsvejnet, fra Vejdirektoratet.
- Vi afventer nu trafikordførernes beslutning om den geografiske udvidelse af forsøget og en beslutning om, at den såkaldte link-trailer med faste aksler, som kører i Sverige, kan være med i forsøget, siger Ove Holm.