23948sdkhjf

På vej med opgradering af FH og FH16

I sommeren 2008 lancerer Volvo Trucks en ny generation af tunge lastbiler i Europa. Både Volvo FH, virksomhedens bedst sælgende til de lange transporter, og Volvo FH16, topmodellen med markedets højeste drejningsmoment, bliver opgraderet.

I sommeren 2008 lancerer Volvo Trucks en ny generation af tunge lastbiler i Europa. Både Volvo FH, virksomhedens bedst sælgende til de lange transporter, og Volvo FH16, topmodellen med markedets højeste drejningsmoment, bliver opgraderet.



Produktionen påbegyndes til efteråret 2008. Men interesserede kunder kan allerede bestille de nye lastbiler nu til december, oplyser Volvo, som i øjeblikket oplever en meget stærk efterspørgsel efter Volvo lastbiler

- Det resulterer i længere leveringstider end normalt, fortæller Claes Nilsson, chef for Volvo Trucks Europa, som derfor gerne vil give kunderne mulighed for allerede nu at bestille deres nye lastbil fra det produktudbud, som er tilgængeligt for kunderne fra efteråret 2008

Aktuelt vil Volvo ikke afsløre alle nyheds-detaljerne, men en realitet er det, at den nye lastbilserie kommer til at indeholde et helt nyt interiør i førerhuset.

- Vores hovedsigte er yderligere at forstærke de egenskaber ved de bestående modeller, som man ved kunderne sætter stor pris på - så som komfort, funktionalitet og sikkerhed, lyder det fra Volvo, som tilføjer:

- Vi har skabt et interiør og et chaufførmiljø med mere rum og lys i forening med betydeligt bedre opbevaringsmuligheder.

Christer Pehrsson, der er forretningsansvarlig for fjerntransport-segmentet på Volvo Trucks fortæller, at der bag det nye design og interiør i førerhuset ligger en analyse af alle de behov som chaufføren kan tænkes at have under transporten, og når lastbilen holder stille. Chaufføren skal både kunne arbejde effektivt og bo bekvemt.

Bedre plads

- Opbevaringsmulighederne oven over chaufførstolen har fået ny udformning, som øger fornemmelsen af god plads i førerhuset og som tillige gør det nemmere for chaufføren at bevæge sig rundt i oprejst position. Jalousilåger gør det nemmere at åbne og lukke til opbevaringsrummene. Også instrumentpanelet har fået ny form, der giver chaufføren mere plads i førerhuset. Af samme årsag er placeringen af I-Shift og Powertronic gearkonsollen flyttet en anelse længere væk fra førerstolen, fremhæver den svenske lastbilproducent, som også peger på, at det bed at omfordele nogle af opbevaringsmulighederne og skabe flere rum under sengen, har det været muligt totalt set at opnå mere opbevaringsplads samtidig med at førerhusmiljøet føles større. Den nye førerhusindretning er mere fleksibel end tidligere.

Desuden lægger Volvo vægt på, at komfortniveauet i førerhuset er markant forbedret, og specielt når det vedrører afslapning. En bredere seng med indstilleligt ryglæn og mulighed for en højere og mere behagelig siddehøjde er nogle af nyhederne. En anden forbedring er passagerstolen, som nu kan drejes i 90 grader og lænes tilbage 15 grader. Der er også et kraftfuldt lydanlæg med mulighed for tilslutning af USB, AUX, MP3 og TV.

Lys-kvalitet

- Vi har også arbejdet målrettet med at forbedre belysningen i førerhuset”, siger Christer Pehrsson. ”Med en gennemtænkt placering af 17 lyskilder og en avanceret belysningskontrol der inkluderer lysregulering, kan man fordele lyset og indstille lysstyrken efter individuelle behov. Rød natbelysning er også med i mulighederne. Vores lyssystem er blandt de absolut bedste, der findes på markedet”.

At forbedre sigtbarheden under alle forhold har en høj prioritet i Volvos sikkerhedsarbejde. Et resultat af denne politik har blandt andet betydet, at virksomheden nu kan tilbyde vinduesviskere med regn-sensor. Sensorerne undersøger om det regner, og hvor meget det regner, og vinduesviskernes hastighed tilpasses regnmængden. Forlygter som skaber bedre sigtbarhed under sving og kurver, er en anden af Volvos løsninger, som introduceres på Volvo FH. Der kommer flere nyheder på sikkerhedsområdet ved lanceringen til sommer.

Ud over det sædvanlige

- De fleste forandringer som indføres på Volvo FH, kommer også på Volvo FH16. Men som den prestigemodel den er, har FH16 ikke uventet også en hel del unikke detaljer. ”De kunder som vælger en Volvo FH16 gør det, fordi de søger noget ud over det sædvanlige, og det er nøjagtigt, hvad de får , fortæller Christer Pehrsson og peger på, at komfortniveauet i den nye Volvo FH16 er højeste klasse: - Følelsen af eksklusivitet forstærkes blandt andet gennem farvevalget i interiøret med blå lilla nuancer og bronze som gennemgående farvevalg i tekstiler, betræk og rat. Også instrumentpanelet har indlagt bronze skygger. Selv hovedinstrumentet er udformet specielt, og FH16 emblemet kan findes forskellige steder i førerhuset, blandt andet broderet på dørpanelerne.

- Volvo FH og Volvo FH16 er beregnet for tunge transporter med høje krav til produktivitet, siger Claes Nilsson.

- Ved at forbedre chaufførens muligheder for at udføre et førsteklasses job, bidrager vi til vores kunders lønsomhed. Endvidere gør det dem bedre i stand til at tiltrække de bedste chauffører”.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11